Här hittar du allt om våra resor...

Här hittar du allt om våra resor. Både lite om vår tidigare seglings-erfarenhet och från resorna med seaQwest...

Storlinje

Resebrev 2013

Resebrev – april 2013. Minst 50 nyanser av blått - semester på Bahamas april 2013!

Efter flera dagar med åskoväder lyckades vi pricka ett hål och kom iväg på vår första semesterdag.

Resebrev 2012

Resebrev – juni 2012. Sista resebrevet. Fyra års långseglande är över!

Ja, så är det. Vi avslutar här i Fort Lauderdale, Florida, vår långsegling för denna gång. Nu väntar några års arbete och sedan, vem vet… Men först lite om vad som hänt sen sist.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – maj 2012. På besök i Göteborg!

Först trodde vi att det var små delfiner som hoppade här i hamnen i Marina Bay, Fort Lauderdale.

Resebrev – april 2012. Turkost på Bahamas och sen hem till Florida!

Exumas är en del av Bahamas och omfattar ca 360 öar. Bara ett fåtal av dem är bebodda och den totala befolkningen uppgår till ca 7 500 personer. Då priserna och skatterna är låga för icke bofasta äger många kändisar sin egen ö här...

Resebrev – mars 2012. Så olika öar – Kuba, Jamaica och Bahamas

Cienfuegos på Kubas sydkust visade sig vara en fin liten stad. Gammal, javisst, men ändå förvånansvärt välhållen. Många gamla bilar rullar även här på vägarna men för transporter verkar häst och vagn eller cykeltaxi gälla.

Resebrev – februari 2012. Vi utforskar Kuba – ett annorlunda land

Pirater och skattjakt! Sådant lockar alltid så vi besökte Mel Fishers Maritima Museum på Key West som visar både hur pirater en gång levde och förstås Mel Fishers fynd av vraket Nuestra Señora de Atocha från 1622.

Resebrev – januari 2012. Turistande, I-94-strul och möten på Key West

Happy New Year, Gott Nytt År, Prospero Año Neuvo! Efter att ha skålat in det nya året tillsammans med våra nära och kära började dagarna rusa iväg. Min bror tog med sig sin familj och gjorde en 3-dagarsutflykt till Orlando och Disneyworld medan vi andra umgicks.

Resebrev 2011

Resebrev – december 2011. Vi seglar till Florida, värme & familjejul!

Borta är pumpor, halmdockor och balar. Nu är det jul som gäller...

LÄS MER (PDF)

Resebrev – november 2011. Sista flodfärden, masten på & New Orleans!

Så fort vi lämnat Kentucky Lake och kommit ut på Tennessee River förändrades omgivningarna och en hel del hus dök upp längs flodens stränder. Detta är områden som ofta drabbas av översvämningar...

Resebrev – Kalifornien 2011. Semester i Kalifornien – utan båt

Upp 03.30 och lite senare lämnade vi seaQwest i Green Turtle Bays marina för att bli skjutsade till den lilla flygplatsen i Paducah. Vi tog ett plan till Chicago och bytte sedan till ett västgående.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – oktober 2011. St. Louis, Mississippi & paus för seaQwest!

I Saint Louis är det Gateway Arch, ribs och blues som gäller. Och vi lyckades pricka ”top of the line” för alla tre! Tillsammans med vännerna Al och Dawn...

Resebrev – september 2011. Lake Michigan, Chicago och floder igen!

Längs Michigans östra strand ligger samhällena med ca 30 Nm avstånd. Den sträckan var vad de gamla fraktskutorna seglade på en dag förr.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – augusti 2011. Kanadas vildmarker & Michigans societetsparadis!

Nu gled vi ut under Blue Water Bridge mellan USA och Kanada. Här sätter strömmen 4 knop emot! Minst är den närmast Kanada så vi höll oss förstås mot den sidan. I östra delen av Lake Huron ligger Georgian Bay och i norra delen North Channel, våra mål denna gång.

Resebrev – juli 2011. På sötvatten över Lake Erie och Lake St. Clair

Ljuvliga, stilla morgnar med härliga färger. Blå himmel, frodig grönska och blomster i alla dess färger. Krusningarna på vattnet gör vi själva. Härligt sommarväder, bara att njuta!

LÄS MER (PDF)

Resebrev – juni 2011. Genom New York stad och stat!

Vilken känsla! Efter en pirrig natt i dimma närmade vi oss New York. I en vit och våt värld, där båtar for kors och tvärs och tutade. En svag sol hängde över horisonten och jobbade hårt på att tränga fram. Och plötsligt, där stod hon – Statue of Liberty!

Resebrev – maj 2011. Vi utforskar amerikanska ostkusten!

Vi gled fram längs Intracoastal Waterway (ICW) och upplevde allt från total obyggd i träskmarker till moderna, livliga samhällen längs vägen. Ibland ankrade vi mitt i bushen och ibland i ett samhälle, beroende på vad som passade.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – april 2011. Florida & South Carolina från en annan sida.

Vi gjorde en fin dingetur in till Rivertown Ft. Lauderdale, alltså centrum. På bara 30 minuter, med vår långsamma motor, var vi framme och kunde njuta av hur fint man gjort med strandpromenader och landningsbryggor för småbåtar.

Resebrev – mars 2011. På turkost vatten bland hajar och andra vänner...

Äntligen iväg! Även om vi trivts väldigt bra i Sint Maarten så var det hög tid att komma vidare. En härlig nattsegling tog oss till de Brittiska Jungfruöarna, BVI.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – februari 2011. Spännande öar, gäster ombord & arbete!

Månaden inleddes med fiskjakt! I flera dagar hade vi försökt fånga eller köpa fisk men inte lyckats.

Resebrev – januari 2011. Missöden, möten & många nya platser

Året startade rullande! Första dagarna rullade det hela tiden här i Admirality Bay. Senare fick vi höra att man på Martinique haft rekordmycket swell så det var väl det vi kände av.

Resebrev 2010

Resebrev – December 2010. Norrut genom Windward Islands, Caribien

Äntligen kom vi iväg, men vilken resa det blev! Och det strulade in i det sista. Då vi inte vill komma fram i mörker så var det bäst att lämna Trinidad på eftermiddagen och ta en nattsegling norrut.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – November 2010. Sjösättning, utflykter & umgänge.

Inte kom vi i vattnet 1 november, som vi hade trott. Fler tokigheter med båten dök upp, bland annat skulle det målas en ny vattenlinje och i samband med tejpning för det åkte den breda, röda linjen, som målats 1998, bort när tejpen lyftes.

Resebrev – Oktober 2010. Tillbaka i båtjobb, umgänge & stormvarning!

Fyra månader i Göteborg som fylldes till bristningsgränsen med arbete, umgänge, utflykter, segling, vänner, barn, utställning, hundar, släktingar och en massa mer, oj! Efter 27 timmars resa klev vi ur taxin på Power Boats i Chaguaramas...

Resebrev – Juni 2010. Arbetsdagar på Trinidad och vi reser till Sverige

Dagarna flöt snabbt iväg på Trinidad med arbete på båten. Nu jobbade vi ju inte hela tiden utan hann med lite socialt liv också.

Resebrev – Maj 2010. På Trinidad & Tobago, en försmak av Karibien!

Maj startade med bunkring, även hos charkuteriet i Paramaribo, och ytterligare ett besök hos vreemdelingen politie för att få nya stämplar i passen och sen kunde vi lämna Surinam.

Resebrev – April 2010. På upptäcktsfärd i Franska Guyana & Surinam

Efter en härlig havssegling då vi avverkade över 850 Nm på knappt 6 dygn passerade vi, den 2 april klockan fem på morgonen, ögruppen Iles du Salut.

Resebrev – Mars 2010. Längs Brasilianska nordkusten

Så fort vi var tillbaka från vårt äventyr i Amazonas djungler startade arbetet med att förbereda vår långa segling norrut. Bland annat behövde botten göras ren efter dessa veckor som båten legat i en flod.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – Amazonas 2010. Ett djungeläventyr i Amazonas.

Det blev alltså flyg till Amazonas för vår del och planet skulle gå direkt från Recife till Manaus men ta 8 timmar. Det förvånade oss då hemresan bara skulle ta 6 timmar men då med ett byte Belém?

Resebrev – februari 2010. Livet i Jacaré, bland stenar & på karneval.

Det är verkligen kontrasternas land vi befinner oss i. Det märks tydligt redan här i vår lilla marina. Byn Jacaré, som vi bor i, är en fattig fiskeby som livnär sig på vad floden ger.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – januari 2010. Vi korsar Atlanten & angör Sydamerika!

2 januari lämnade vi Kap Verde-öarna och fortsatte söderut, även denna gång tillsammans med Kairos och Miss Blue. Vindprognoserna var mycket bra.

Resebrev 2009

Resebrev – december 2009. Vi seglar till Kap Verde & utforskar öar

Ytterligare ett par dagar blev vi kvar på La Gomera. Detta är helt klart inte Elins domäner!.

Resebrev – november 2009. Vi förbereder för Atlanten & jag besöker Göteborg

Efter sex dagar på land i ett ovanligt hett Puerto Mogán kom vi åter i vattnet. Nu med nymålad botten, glänsande propeller och blänkande skrov.

Resebrev – oktober 2009. Lilla Q försvinner & vi seglar söderut.

Återigen lyste det azoriska högtrycket med sin frånvaro och lågtrycken rullade över Atlanten. Det var många båtar i viken vid La Linea som bara väntade, här fanns flera engelsmän, tyskar, amerikanare, kanadensare och vi.

Resebrev – september 2009. Från Barcelona till Afrika

31 augusti flög vi hem till båten igen efter två månaders vistelse i Göteborg. En fin tid då vi har hunnit jobba några veckor men också sett en del av Göteborg och Bohuslän med dess vackra skärgård.

Resebrev – juni 2009. Vi är 1-åringar på Balearerna & i Barcelona!

Tänk vad tiden går fort, redan ett år som långseglare! Då borde man ju göra en liten summering över hur det känns, vad man tycker och liknande. Vissa saker kan man lätt konstatera.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – maj 2009. Vi seglar, turistar & firar 1 år som långseglare!

Vi var tillbaka på Porto Santo, ön som vi besökte i september på vår väg söderut. Bortsett från att hamnen denna gång var nästan tom, bara fyra gästande båtar, så var byn Vila Baleira precis lika charmig och trevlig som sist.

Resebrev – april 2009. Vi upptäcker, väntar & seglar till Porto Santo!

Med hopp om att ha lämnat alla sjukdomar bakom oss kunde vi äntligen kasta loss! Blåsvädren radade upp sig, ett efter ett, men vi hittade efter några dagar ett litet väderhål...

LÄS MER (PDF)

Resebrev – mars 2009. Konvalescent, sandig Calima och förberedelser.

...en resa som tar ca 30 minuter med bil på alla de kurviga vägarna här på Gran Canaria. Värsta kurvan på hela ön ligger här vid Puerto Mogán och det påstås att några bilar per år ramlar ner där.

Resebrev – februari 2009. Vardag, sjukdomar & karneval.

I hyrbil gav vi oss ut för att fixa diverse ärenden. Stor besvikelse blev det när vi kom till gasoldepån och det visade sig att vår ena gasolflaska är för gammal för att fylla.

LÄS MER (PDF)

Resebrev – januari 2009. Nytt år, vardag och utflykter.

Ett helt nytt år framför oss! Känns härligt med 365 nya dagar, utan några bokningar. Det är med stor spänning man ser framåt, men först skulle vi fira ut det gamla året.

Resebrev 2008

Resebrev 7 – utflykter, segling, besök & jul på bortaplan (31/12 2008)

Ett par dagar till blev vi kvar i Puerto Mogán pga. kraftigt swell mellan öarna. Konstigt detta, hemma har vi aldrig hört talas om det men på vår färd ner genom Europa har vi fått lära oss ”den hårda vägen” vad det betyder.

LÄS MER (PDF)

Resebrev 6 – långliggare med socialt umgänge (30/11 2008)

Denna månad var vi inte långseglare utan långliggare då vi låg stilla i Puerto Mogán. Äntligen fick vi tid att göra det vi i alla år drömt om, nämligen måla och skriva.

RESEBREV 5 – fin segling, besök i Göteborg & vardag i Mogán (1/11 2008)

1 oktober lämnade vi Madeira med kurs mot Kanarieöarna och fick vår hittills bästa seglats!

LÄS MER (PDF)

RESEBREV 4 – fina platser, umgänge och bergsvandring! (30/9 2008)

Nu blev det dags att byta gästflagga igen! Portugal, som ingen av oss besökt tidigare, gav direkt ett positivt intryck

RESEBREV 3 Valar, delfiner, stora vågor och en söderhavsö! (28/8 2008)

Efter noggranna väderbevakningar kunde vi äntligen komma iväg över Biscaya för att segla mot Spanien!

LÄS MER (PDF)

RESEBREV 2 Överseglingar, inblåsta & semester i Frankrike (1/8 2008).

Jodå, Lopolighten kom till IJmuiden och dit kom även Helénes arbetskamrat Tina med sambo Mikael på besök till oss. Efter montering i masttopp och några timmars trevligt umgänge...

RESEBREV 1 Avsked, snabbt iväg och sedan tvärstopp (29/6 2008).

Så är vi då iväg! Med blandade känslor kastade vi loss från Lilla Bommen söndag 1 juni 2008 kl. 14.00.

LÄS MER (PDF)

LITE TANKAR INFÖR VÅR AVRESA.

Till båten, till lilla lägenheten, till sälj – skänk – släng…. Ja, så går tankarna varje gång jag öppnar ett skåp numera.

Resebrev 2007

SKOTTLANDSRESAN - 5. Hemåt över Nordsjön

I strålande sol lämnade vi alltså Skottland,inte utan en hel mängd fjärilar i magen, för nu skulle vi gå igenom hela det beryktade ”Pentland Firth”.

SKOTTLANDSRESAN - 4. Längs skotska väst- & nordkusten

Från Port Ellen kom vi inte iväg förrän mitt på dagen och fick då en härlig segling upp genom ”Sound of Jura” i västlig vind 10-16 m/s, dvs slör, medsjö och medström! Loggade upp till 9 knop. Vi gick 45 Nm på 6 timmar och sedan vände strömmen……

SKOTTLANDSRESAN - 3. Classic Malts Cruise

I Oban startade cruisingen, som är en löst sammanhållen eskadersegling med max 100 båtar (i år deltog 90 båtar). Man samlas vid tre destillerier...

SKOTTLANDSRESAN - 2. Caledonian Canal

Efter att ha sovit en hel natt, plockat i ordning i båten och provianterat såväl mat som båttillbehör ville vi iväg. Fyllde diesel och vatten och slussade upp i den första slusstrappan...

SKOTTLANDSRESAN - 1. Översegling Nordsjön

Lördag 30 juni kl. 14.00 bar det av västerut! Efter möte med familjen Hellman i Seawind vid Djupsundsholmarna söder om Rörö och med positiva väderrapporter...

Resebrev 2006

HÖSTSEGLING I BOHUSLÄN

Efter vår något avkortade sommarsegling beslöt vi oss för en höstvecka i Bohuslän. Vad man slås av hur oerhört...

RÜGEN TUR OCH RETUR

Sommaren då vi skulle segla till England och lägga till i St. Catherines Docks i London. Våra arbeten satte dock...

Resebrev 2005

TILL NORGES VÄSTKUST MED SEAQWEST SOMMAREN 2005

Fredag 22 juli och äntligen semester! Handlar det sista, packar in för fyra veckors semester och släpper tamparna. Härlig segling...

Resebrev 2004

SKANÖR TILL GÖTEBORG OCH TJÖRN RUNT

3 augusti lämnar vi Mölnlycke i bil för färd söderut efter tre otroligt varma veckor på kontoret. Efter lite felkörning...

NORDSJÖN, HELGOLAND & ÖSTERSJÖN

Målet var Helgoland, men vilken är då bästa vägen dit? Ja, det kan man ju diskutera och i slutändan blev...

Resebrev 2003

MERA BOHUSLÄN, NORGE OCH TJÖRN RUNT

Så var det äntligen dags igen! Vi kommer inte iväg förrän fram på eftermiddagen den 3 augusti men...

FÖRSTA SOMMARSEGLINGEN MED SEAQWEST

1 maj sjösatte vi seaQwest efter att ha döpt henne enligt konstens alla regler. Första ägaren hade tagit med hennes...

Tidigare

2001 SEGLING I JONISKA HAVET, GREKLAND

Under dagen packade vi m.m. för att slutligen kl. 16.30 anlända till Landvetter flygplats. Flög direkt Landvetter...

1991-2002 FOUR SEA BLIR RÄDDNINGEN

Helénes äldre bror, Glenn, har haft båt under många år och den senaste, en Albin Nova från 1984 vid namn...

1990 BÅTLÖSA - SOMMAREN 1990

Så var vi då utan båt....... Efter att Birdie 24:an ?Booper? sålts under våren så var planen att under tre somrar göra ?det som alla...

1979 BYGGANDET AV BOOPER

Hösten 1979 startade ett projekt som påverkat mycket av våra framtida val och göranden. Att bygga en båt ifrån en tunna plast och...