An offer you can´t refuse…

Skrivet April 30th, 2012 av Seaqwest

Som 56-årig (snart) gammal avdankad seglare, med 4-års antiniotillfemliv i bagaget, har man inga större förväntningar på brödfödekneg nu när vi börjar ana botten på resans pengapung…
Att då bli erbjuden något man alltid velat göra, med bra villkor, i ett klimat som vida överträffar Göteborgs sedvanliga påtvärenregn och det i en spännade och Jantebefriad miljö, ja då var valet inte svårt.

Så från och med juni blir vi Fortlauderdalska Floridianer på obestämd tid.
Vår bas blir till att börja med Marina Bay Marina & Resort (kolla gärna in http://marinabay-fl.com/) där seaQwest förhoppningsvis kommer att ligga tryggt och Heléne blir lyxhustru! Hon kommer till och med att få papper på att hon inte får jobba så risk finns att det blir diskvägran framöver. 🙁

vardagsrummet.jpg       Det nya vardagsrummet för lyxministern.
För kapten blir det till att kavla upp ärmarna, hmm, äger bara två kortärmade och en gäng t-shirts, så det gick inte. Dags att shoppa loss lite! Fast, man vet ju inte vad de har för dresscode i redarbranchen, men det reder sig nog. 😉

Vi behöver inte riskera att gå på grund i marinan då de har plats för båtar med över 10 meter djupgående, men då får dom lyfta hit dem med helikopter.
New River är bara 3 meter djup så marinans djup är minst sagt overkill. Vaffödådå?
Jo egentligen är det en grop man grävde då det behövdes materiel till grannen, I-95, 18 filer motorväg med broar och ramper…

i-95.jpg       Sista hindret var just I-95 bron, 55 fot hög och vi var 56 fot höga… Kapten skickas upp i masten för att vända vår VHF-antenn. Taskig mottagning på närområdet men Radio Taiwan kommer in klockrent!

tampar.jpg       Kapten tampas med linor i snörräta rader

Just nu råder febril båtkonserveringsaktivitet inför stundande Göteborgsresa. Moder natur har haft vänligheten att träna oss inför återresan för nu har det regnat i två dygn och verkar så göra tills vi sätter oss på planet. Förvänta er inga pepparkakor till GBG. Snarare nyjäst deg. Solbränna är en mycket flyktig företeelse…

Alltnog och emedan, verkar som vi har en mycket spännande tid framför oss!

Men, först gör vi Göteborg osäket med ett drygt månadslångt besök, så håll i hatten för i slutet av veckan kommer vi!

Vi ser fram emot att träffa er alla!!!

Bosse & Heléne @ Marina Bay

www.seaqwest.se
Bonus:

boeing.jpg        Vi har inga planer på att ta detta flytetyg som vi såg en bit ner i New River. En Boeing 307 från 1937, något modifierad och nu under restaurering.

mud.jpg       Kapten firar med att knäcka en sparad klenod.

En gammal tändkulemotor hade gått i spinn om den hade fått smaka! 😉

Kategorier: Långsegling // 2 Kommentarer »

Den sista färden…

Skrivet April 21st, 2012 av Seaqwest

…var en väldigt bra film från 70-talet.
Så allvarligt är det inte i det här fallet men det är dock färdigseglat för denna säsong!
Hemfärden till årets orkansäsongsstopp startade vid Staniel Cay i Exumas.
Det största väderfönster vi sett någonsin öppnade sig så det blev inte mycket att bråka om.
Först smyger vi upp till Warderick Wells där vi avvaktar en “Northerly” i ett par dar, sen går vi längs Exuma Bank norrut till Highbourne Cay med 25 knop på låringen. Kanonsegling!

warderick_wells.jpg       Världen läckraste ankring i naturparken vid Warderick Wells. Bakom seaQwest promenerar folk på sand banken. Hit var det minst sagt tight att ta sig in!
Dan efter får vi 20 knops undanvind till Fresh Creek på Andros. En hel dag i en turkos ocean med djup mellan 2 och 4 meter, vackert och lite spännande då vi seglade med fulla ställ.

turkos.jpg       Great Exuma Bank, på väg mot Fresh Creek 

Fresh Creek lämnade vi på kvällen för att nattsegla över “Tounge of the Ocean”, berömt för sitt ultramarina vatten. Här passade kapten på att dra upp en Bigeye Tuna på drygt tre kilo!
hooked.jpg       Hooked on a feeling…

bigeye.jpg       En stoor och fin Bigeye Tuna!

I gryningen var vi vältimat framme vid Northwest Channel, starten på Great Bahamas Bank. 6o Nm med nervöst grunda vatten. Igen i perfekt vind! Gamla Källberg undrade om vi bojkottade honom så vi motorseglade ett tag för att alla ombord skulle trivas…

Vi ankrade innanför Gun Cay Cut, åt en delikat middag på nygrillad Big Eye och Helénes nykomponerde potatismos. Med kokosmjölk! Mersmak…
gun_cay1.jpg       Utsikt från ett middagsbord vid Gun Cay Cut.

I gryningen startade vi seglingen över Straits of Florida, ca 50 Nm åter i kanon vind, både vad gäller styrka och riktning! Till att börja med… Mitt i straiten hamnade vi i ett område med mer squalls än vi någonsinn sett. Radarn var full av svarta fläckar som indikerade ösregn och annat olustigt så kapten fick snällt gå på däck och rigga ner utspirad genua och preventad stor, Källberg startades och en slalomresa mellan ösregnen påbörjades.

thastamas.jpg      Squalls över Strait of Florida

Lyckades sådär… Har ni hört talas om GOLFSTRÖMMEN? Förbi Strait of Florida lär den vara som starkast och skall kunna komma upp i 5 knop! Döm om vår förvåning när vi plötsligt tvingas motra söderut för att komma till Ft Lauderdale i en norrgående ström på 5,5 knop!!!

strom.jpg      Golfströmmen i sitt esse! På slutet styrde vi 90 grader fel för att komma mot målet!

Men, fort gick det och vi angjorde Port Everglade sen eftermiddag och möttes av en hamn full med kryssningsfartyg, en försmak av vad som komma skall. I god tid kom vi så till Las Olas mooring field och snodde till oss den sista bojen och kände oss genast hemma.

En värdig avslutning på en fantastisk seglingssäsong!
8500 Nm hann vi med.

Vi startade på Trinidad i december 2010, seglade längs de Karibiska öarna upp till Bahamas och Florida i april 2011 där vi startade “Amerika´s Great Loop”. Östkusten upp till New York och via Hudson River och Erie Canal in i The Great Lakes där vi spenderade sommaren. I september angjorde vi Chicago och seglade ner till Mobile under hösten via Mississippi och ett antal andra floder. Till jul hade vi ett stopp i Tampa Bay och sen bar det vidare ner till Key West. Under februari rundade vi Kuba och mars/april ägnades åt Jamaica och Bahamas. Så med rykande färska stämplar från dessa länder (inte Kuba) angör vi nu USA igen och därmed har vi “crossed our wakes” och fullbordat Americas Great Loop. Yess! (Nu får vi köpa guldflaggan!)
Bosse @ seaQwest

www.seaqwest.se
By the way…
På bojen intill oss ligger Frideborg, en svensk Afrodite 42a med Stig & Monika ombord, som följt oss i vårt kölvatten och nu tänker göra loopen. Kvällsumgänge i ett hejdundrande åskväder och man kan åter konstatera:
It´s a small world!

Kategorier: Långsegling // Skriv kommentar »

Happy birthday to youuuu!

Skrivet April 12th, 2012 av Seaqwest

Skönsången skallar i seaQwests inre klockan 05.30 lokal tid. Vafför då då?
Jo, K-ministern fyller år denna dag och då vill det till att kaptener och annat löst folk står i givakt.
helene.jpg         Nöjd Heléne på en av Staniel Cays stränder…

Nu är det så att hitta en lämplig present till vår kära minister kan ha sina sidor.
Hon ställer upp väldigt enkla kriterier, nämligen: En personlig gåva, riktad bara till henne, inga gamla repriser och med känsla samt lite speciell.
Hmmm, inget man snyter ur näsan så där. Jag kommer ihåg en födelsedag när jag köpte ett jättefint ångstrykjärn. Hade jag inte duckat kunde jag troligen strykas ur mantalsregistret…
En annan jul var det fel färg på en morgonrock, utfallet diskuteras varje jul av släkten trots att det var ca 20 år sedan. Så, vad i hela Orust hittar man på en liten ö i södra Exumas? Som skulle passa? Nada, inget! Vad göra?
Som en fullfjädrad Curling-kapten flyger man till Fort Lauderdale och virrar runt på alla dess outlets och superstores i jakt på den optimala gåvan. (Ha i minnet att den skall produceras 3ggr per år. Födelsedag, jul & bröllopsdag.)
Lätt som en plätt, trodde jag, i helsicke svarade verkligheten som vanligt… Fick till slut ihop det och kunde med lättat hjärta fara hem igen.

Nu kommer den värsta biten.. Hur hinna upp först? Hon (K-ministern) har ju för vana att gå upp vid 5-6 tiden varje morgon. Väckarklocka funkar inte då vaknar hon ju direkt. Lösningen blev att skippa kvällskissen, då vaknar man ju garanterat åt helsicke för tidigt. Yepp, taktiken funkade, fast lite för bra. Låg och snurrade från klockan fyra för att slutligen gå upp vid fem-tiden i tron att festföremålet sov. (Hon snarkade när jag klättrade ut från akterruffen).
På väg att gräva fram väl gömda presenter kom jag på att så här dags kanske internet funkar! En snabbtest skadar ju inte. Hade en del viktig post på ingående… En kvart senare kommer hon ut i salongen och undrar vad jag gör? Va f-n, hur svårt är det att sova räv en stund? Nä, nyfikenheten tog överhanden och kapten var tvungen att utfärda en “gåochläggdiggenast-order”! För att några minuter senare sjunga och skråla, leverera presenter och låtsasväcka bemärkelsebarnet!
Vi överlevde även denna gång, den 89:e gången med personlig, unik och kärleksfull gåva…

Puuuh!

Dagen firades med allehanda begivenheter. Vi startade med att besöka öns turistattraktion, de simmande grisarna. Heléne hade laddat med massor med bröd att mata med och när vi  närmade oss stranden kom genast ett par svin simmandes ut mot oss.
Helene kastar brödskivor och grisarna omringar oss, glupskt slukandes utkastat foder. Vi hade svintur som undkom storgalten som försökte klättra ombord när Heléne var lite långsam i bröddistributionen… Kapten drog järnet med sin trimmade Tohatsu så vi kom undan. Vem vill grisa ner sin dinge?

storgalten.jpg        Storgalten in person!

pigs.jpg        Gänget på brödjakt.

bosse_matar.jpg        Kapten matar svin i lagom size…
I övrigt blev det en fin dag på Staniel Cay, med golfcarttur runt ön i mañanatempo och en härlig middag ombord.
Kapten B @ seaQwest

www.seaqwest.se

PS
Kan månne någon m2-mäklare ha kört vilse för några år sedan? Hittade denna hottade Mini i ett buskage.

mini.jpg       m2-mini?

Kategorier: Långsegling // 1 kommentar »

  • Senaste posterna

    • Snyft…
    • Midsummers eve, a cursed event???
    • Hemsidan
    • An offer you can´t refuse…
    • Den sista färden…
    • Happy birthday to youuuu!
    • Facebook
    • Jah Man!
    • “Bosse ville sjöman bli…”
    • Ankarvakt…
    • Pesos
    • Cohiba Rustica…
    • I Hemmingways fotspår…
    • Tow Boat US
    • Land of Confusion…
  • Kategorier

    • Blogg
    • Blogroll
    • Långsegling
    • Semester 07
    • Uncategorized
  • Arkiv

    • October 2012
    • June 2012
    • May 2012
    • April 2012
    • March 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • December 2011
    • November 2011
    • October 2011
    • September 2011
    • August 2011
    • July 2011
    • June 2011
    • May 2011
    • April 2011
    • March 2011
    • February 2011
    • January 2011
    • December 2010
    • November 2010
    • October 2010
    • September 2010
    • August 2010
    • July 2010
    • June 2010
    • May 2010
    • April 2010
    • March 2010
    • February 2010
    • January 2010
    • December 2009
    • November 2009
    • October 2009
    • September 2009
    • August 2009
    • June 2009
    • May 2009
    • April 2009
    • March 2009
    • February 2009
    • January 2009
    • December 2008
    • November 2008
    • October 2008
    • September 2008
    • August 2008
    • July 2008
    • June 2008
    • May 2008
    • November 2007
    • August 2007
    • July 2007
    • June 2007
  • Meta

    • Log in
    • Entries feed
    • Comments feed
    • WordPress.org

Copyright © 2007 Seaqwest – Our quest, is to seek west, around the world and back again. Darkwater Theme by Antbag.