K-minister i högform!

Skrivet October 23rd, 2011 av Seaqwest

k-ministern2.jpg     Ömma fötter efter en hård dags kulturarbete.
Ett par timmar innan gryningen smyger hon upp, brygger sitt kaffe (kopp med vatten i micron, filter med kaffe i en mugg, vatten på och filtret lyfts sakta upp ur det kokta vattnet och sim sala bim, en kopp morgonkaffe…), startar datorn och dagens sightseeingrunda planeras. När Kapten, som numera blivit degraderad till sightseeingchaufför och ivrig turist, väcks är allt planerat och klart samt inmatat i Garmin-navigatorn. Snabb frukost och iväg! Föreläsning i bilen, stopp här, stopp där, vackert hit och vackert dit.

San Fransisco var en riktig hit!  Chaufför´n har numera kört på de flesta gatorna i denna spännande stad. Mandomsprovet var uppför Filbert Street (världens brantaste gata) och sen ner för Lombard Streets hårnålskurvor.
Ett av huvudmålen var The Golden Gate Bridge. Kapten har många gånger drömt om att få köra över denna mytomspunna bro. Den lär vara nästa lika vacker som Älvsborgsbron! En dag vigdes åt BRON. K-ministern hade letat upp alla tänkbara foto/utsikts-platser på bägge sidor så nu jädrar! Vad händer? Dimma! Dimma och ännu mer dimma.San Fransisco Bay var en hemlighet ända till senare hälften av 1700-talet på grund av den nästan ständiga dimman. Vi hade strålande sol och kristallklar luft alla dagar utom T.G.G.B.-day. Liten Murphy där…

golden_gate2.jpg       Första försöket…

golden_gate1.jpg      Andra försöket… det blev några till som vi besparar er.

 kministern3.jpg     Stolt K-minister med nya brillor som kan få den mest gyllene bro att blekna!
En fascinerande upplevelse var vår halvdag på Alcatraz Island. Fängslande berättelser kommer i sedvanlig ordning från seaQwests kulturella avdelning.

alcatraz1.jpg       Ett av våra motellrum. Det är hårt att vara långseglare!

Vägen längs Higway 1 ner till LA är inte en rak mångfilig motorväg utan ett 30-tals bygge som mer kändes som “Back to Canary Islands”. Slingriga vägar med spektakulära branter och vackra scenerier längs nästan hela sträckan. Enda störande momentet var när Samantha och K-ministern började gräla om vägval i besvärliga situationer. (Samantha Garmin sköter till Helénes förtret normalt navigeringen ombord på vår hyrda Dogde Charger.) I Los Angeles var grundreceptet “håll dig i mitten!” på de sjufiliga motorvägar som vi dundrade fram på.

skyltar.jpg       Här fattade till och med chaufför´n att det inte var läge att svänga höger.
På väg ner till San Diego har vi sett och gjort så mycket så det räcker till en hel roman. Tusentals bilder av mängder med upplevelser. Oj, oj, oj…

Orkar inte mer idag och imorgon fylls det på med massa mer i San Diego. Oj, oj, oj…

sea_gull.jpg      Det känns gôtt att vara vid havet igen!
Chaufför Niklasson @ the wheel…
PS
Vi fick några brobilder da´n efter…
golden_gate3.jpg

En go´ bild från Hollywood jag inte kunde låta bli att ta med. Världen mest överreklamerade kändis…

james.jpg

Kategorier: Långsegling // 2 Kommentarer »

29 år!

Skrivet October 17th, 2011 av Seaqwest

Så länge sedan är det Heléne frågade vad jag har för telefonnummer? “Det står i telefonkatalogen” kom det rappa svaret. (För dagens ungdomar: telefonkatalogen var en jättetjock bok där man hittade nummer, namn och adress till folk och företag. Alla hade enbart ett nummer, till sin fasta telefon.)
“Jamen vad heter du i efternamn då?”
“Det står också där…”

Att man inte fortfarande är singel kan kanske en del undra efter en sådan inledning. 😉
Så i kväll skall det firas på Aliotos, San Fransiscos äldsta och finaste Italienska restaurang nere vid Fishermans Wharf.

Kärlek vid första ögonkastet blev det även då vi mötte denna stad! Vi har nu varit här i ett dygn och har ett av kulturministern ihopsatt och fullspäckat program för de närmaste dygnen. Sen kör vi i vår Dodge Charger ner längs Highway 1. Via Los Angeles ner till San Diego där vi skall träffa vänner och kolla på starten av Baya Ha Ha Race. (Segling)
Just nu känns det tyket att säga att man har det som man förtjänar! 🙂  🙂

Nöjd Kapten @ SF, California

www.seaqwest.se
Lite bilder från första dygnet:

rocky_mountains.jpg       Rocky Mountains, drog slumpartat upp gardinen på planet, och så var den filmen förstörd…

grand_canyon.jpg      Grand Canyon, ett av våra önskemål men tiden räckte inte till. Så flyger vi över hela biddevitten!!!? Matjord…

cable_car.jpg       Ändstation för linjen Powel – Hyde. Chauffören och konduktören drar runt vagnen för hand. 

cable_heart.jpg      Hjärtat för hela Cable Car systemet. Alla linjerna drivs från det ni ser på bilden. 4 ynka elmotorer. Hela grejen funkar som om man bygger en linbana i ett virrvar i en storstad och sen vänder uppochnedpå alltihop.  En kraftig vajer går med 9 mph konstant runt mellan spåren över hela stan. För en tekniker är det bara att njuta av 1800-talets fantastiska ingenjörers skapelser.

lombard_street.jpg       Lombard Street, San Fransiscos brantaste gata. I förgrunden de berömda hårnålskurvorna. Kapten har lovat att ta ner Dodgen den vägen…

skateboard.jpg       Man får se upp på Lombard Street, det är givetvis ett Kamikaze – eldorado för tuffa skateboard åkare. Måste ses… (Dom é inte kloka!)

typical_sf.jpg       Detta är San Francisco för mej. Lite Göteborg med sina tre våningar. Backigt, charmigt och spårvägen finns där  alltid. San Francisco har faktiskt Cable Car, Trolley (som våra spåvagnar), Street Car (trådbuss) och tunnelbana. Har inte sett vanliga bussar…?

Kategorier: Långsegling // 2 Kommentarer »

See ya on the one!

Skrivet October 11th, 2011 av Seaqwest

barge.jpg       Barge heading up the Mississippi.

Eller: One whistle, eller kanske Two whistle. Det är vad man lyckas få ur pråmkaptenerna när man möter eller kör om en av dessa jättepaket av pråmar ihopkopplade och framputtade av kraftiga bogserbåtar.
Rösten som sprakar ur VHF:en låter som han käkat en kilometer taggtråd och sköljt ner den med några gallon Kentucky Bourbon. Givetvis på obegriplig inlandsrotvälska. När kapten fattar nada rycker Al på Another Dawn in och översätter, de är ju åtminstone från samma land.
Dessa barges, eller pråmar på svenska, är respekt! 15 – 20 000 hästar i maskin och ett paket med över 30 pråmar framför sig skapar våldsam turbulens bakom dem när de kämpar mot Mississippis 4-knopiga sydsträvande vatten. Det gäller att fatta vilken sida man skall välja…
En 43 fots motoryacht missuppfattade troligen härom veckan, kapsejsade och sjönk på 5 (!) minuter! Besättningen blev uppplockad av en annan motorbåt och alla klarade sig men båten var förlorad.

See ya on the one eller one whistle = port to port = vanlig högertrafik. On the two är givetvis tvärtom.
Sen kan man vara south bound, heading north, going upstream bound for XXX på samma gång och givetvis tvärtom. Förvirrad? Välkommen i klubben!

Idag gör vi sista dan på floder, slussar och kanaler innan vi tar en välbehövlig paus i Green Turtle Bay vid Grand River, Kentucky!
På en vecka utan landkänning har vi avverkat Mississippi River, Ohio River och avslutningsvis såsade vi uppför Cumberland River. 😉
Största slussen hittills vid Grand River: 57 fot! Upp!
Bosse @ seaQwest

BONUS

another_dawn.jpg       Another Dawn in another dawn. Våra bargetolkar och resesällskap hit ner till Kentucky. Det har blivit många vackra gryningar senaste veckan i det rådande kanonvädret.

Kategorier: Långsegling // 3 Kommentarer »

Ladies and hängselmen…

Skrivet October 5th, 2011 av Seaqwest

…here comes Mr and Mrs Sippiii!

seaqwest.jpg       Down Mississippi River, photo Dawn B.

Huckleberry Finn, släng dig i väggen! Du gjorde bara 4 knop på flotte, vi susar ner med 10 dito i slalom mellan barges, stockar och andra obstacles som Us Army Corps And Engineers har satt upp längs vägen ner mot HAVET.
Saltlängtan börjar ge sig till känna…
Kapten kan ses smyga iväg akteröver med ett saltkar i näven och lite senare dra en sträng med havssalt, ivrigt frustande.
Hmmm, abstinens kan synas i de mest skilda former.

Det känns ibland som vi klampar omkring i en junk-food fylld ungdomsdröm, Kalle Anka-miljö, alla-filmer-vi-sett-röra, Vilda Västern och lätt patetisk nutidshistoria i en salig blandning! Människorna är härliga på alla sätt men många företeelser får en att undra… 9/11 nojan är fortfarande högst påtaglig.

To all our American friends: Sorry about above, give us a call and I will try to translate 🙂

Yeehaaa! Nu är vi som sagt på Misssisssipppi River med förhoppningen att nå ner till Green Turtle Bay Marina and Resort där vi åter kan dra efter andan och söka nya äventyr! (Just wait and see!)

Vi har sällskap med våra favorit-New Yorkbor Al & Dawn på vår flodresa.

dawn1.jpg       Al & Dawn in Another Dawn at a magic dawn leaving Illinois River

Vi har varit oroliga för att hamna i flooding-läge med våldsamma strömmar med allt vad det innebär och så blir det tvärt om? För lågt vatten för jänkebåtar (4-5 feet) och med våra 6 blir det strul vart vi kommer… I går när vi skulle tanka inför Misssisssipppi-resan gick vi på grund 1,5 meter utanför fuel docken. Deckhanden fick svinga över dieselmunstycket och jag tänker inte gå in på hur det gick när vi skulle göra ett mycket nödigt “pumpout”. Men det var bra sträck i slangen.

Vi har just lärt oss att resten av resan söderut kommer att innebära; nästan inga marinor för 6-fotare, lika illa med ankringar, besvärliga strömmar och skitstora pråmar som äter segelbåter till frukost. Vi kanske inte skall nöja oss med att bara frakta ner masten till Mobile!
Lärdomen kommer från en gammal dam som haft en “marina” bestående av några rostiga pråmar (barges) ihopkopplade längs floden. Familjen har drivit Hoppie´s Marina sen 30-talet och vet mer om floden och dess nycker och egenheter än någon annan, så vid skepparmötet igår kväll höll de flesta tyst medan hennes predikan om vår fortsatta färd pågick.
Saint Louis blev en häftig upplevelse. Tillsammans med Al & Dawn hyrde vi en bil och körde ner ca 60 miles från Grafton för att kolla på en halv Mc Donald, käka ribs (3:e bästa ribs restaurangen i US), och digga BLUES.

ce60c_2011-dodge-charger-mopar-front-angle-view-588×420.jpg      Hyrbilen, en Dodge Charger, 300 hästar, V6:a och kapten höll i tyglarna! (vår bil hade inga blå ränder…)

en_halv_mc_donald.jpg       En halv Mc Donald.  Eller, Gateway Arch, Saint Louis stolthet. Tänk om vi Göteborgare kunde få våra politiker att våga besluta om något liknade! Kulturministern kommer med massor om detta nästa resebrev, det törs jag lova.

torktumlare.jpg      På väg upp till toppen av denna båge, 196 m hög, åkandes i en torktumlarliknade hiss som skulle få en klaustrofobiker att riva hela bågen för att få komma ut… Vissa saker gör man en gång. Staffan, du slipper!

k-ministern.jpg     Vad tittar hon på?

ner.jpg       Småfolket där nere, läckert att titta rakt ner utan något under sig…

downtown_st_l.jpg       Och downtown Saint Louis är en rätt ok vy!

bbs_jazz_blues_soup.jpg       Blues night! En välgörenhetskväll för en nyss avliden blueslirare. Artisterna avlöste varandra i en aldrig sinande ström. Woooow!

Blues diggers @ seaQwest in Mid West

BONUS:

taxibat.jpg       Taxibåten i Grafton där vi låg några dagar innan Mississippi

Kategorier: Långsegling // 5 Kommentarer »

  • Senaste posterna

    • Snyft…
    • Midsummers eve, a cursed event???
    • Hemsidan
    • An offer you can´t refuse…
    • Den sista färden…
    • Happy birthday to youuuu!
    • Facebook
    • Jah Man!
    • “Bosse ville sjöman bli…”
    • Ankarvakt…
    • Pesos
    • Cohiba Rustica…
    • I Hemmingways fotspår…
    • Tow Boat US
    • Land of Confusion…
  • Kategorier

    • Blogg
    • Blogroll
    • Långsegling
    • Semester 07
    • Uncategorized
  • Arkiv

    • October 2012
    • June 2012
    • May 2012
    • April 2012
    • March 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • December 2011
    • November 2011
    • October 2011
    • September 2011
    • August 2011
    • July 2011
    • June 2011
    • May 2011
    • April 2011
    • March 2011
    • February 2011
    • January 2011
    • December 2010
    • November 2010
    • October 2010
    • September 2010
    • August 2010
    • July 2010
    • June 2010
    • May 2010
    • April 2010
    • March 2010
    • February 2010
    • January 2010
    • December 2009
    • November 2009
    • October 2009
    • September 2009
    • August 2009
    • June 2009
    • May 2009
    • April 2009
    • March 2009
    • February 2009
    • January 2009
    • December 2008
    • November 2008
    • October 2008
    • September 2008
    • August 2008
    • July 2008
    • June 2008
    • May 2008
    • November 2007
    • August 2007
    • July 2007
    • June 2007
  • Meta

    • Log in
    • Entries feed
    • Comments feed
    • WordPress.org

Copyright © 2007 Seaqwest – Our quest, is to seek west, around the world and back again. Darkwater Theme by Antbag.