I Afrika…

Skrivet September 27th, 2009 av Seaqwest

ovader.jpg

Målet för senaste seglingen var Ceuta, en spansk enklav vid Marockos norra kust, mittemot Gibraltar. Här skulle vi smaka på Afrka! När vi närmar oss Gibraltar i gryningen längs spanska solkusten, motrande pga lätta vindar, upptäcker vi att dieseln är nere på reserven… Beslutar ändå att gå över tiil Ceuta då prognosen säger 10-15 knops vind från ost så det borde bli fin segling snart. Kryssar mellan massor med ankarliggande fartyg som ligger och väntar på plats i Gibratarviken eller bättre tider, vad vet vi? När vi precis kommit in i trafikseparationszonen för Gibraltar Strait börjar det mullra , blixtra och regnet strilar försiktigt på oss. Vart tog vinden vägen? Lite oroliga för om dieseln skall räcka fortsätter vi och allt ökar utom vinden… Snart har vi ett rejält åskväder över oss med massa regn och sånt som skepparn hatar, blixt & dunder! Det blev ett par nervösa timmar innan vi lotsat seaQwest genom alla passerande båtar och blixtar med tanken på att snart tar soppan slut. Vi fick seglat en liten stund, med det gick så sakta att med rådande ström blev kursen rakt ut genom sundet och det blev motor igen. Varför i hela Hisingen sätter man sig sådana här situationer? Soppatorsk och ingen vind i ett kraftigt åskoväder är ju inte direkt en ideal situationen i ett av världens mest trafikerade sund… Ja, ja, vi lär oss kanske nå´n gång.

 

 

ovader2.jpg

Vid ett par tillfällen dök det upp marockanska fiskebåtar framför oss vilka vi hastigt väjde för. Puh, det gäller att hålla noga uppsikt i så´nt här väder. Det kändes väldigt bra att komma ihamn denna gång. Vi skall tanka här så då får vi se hur många deciliter vi hade kvar.

Nu får kulturministern ta över ansvaret då det är dags för utforskning av den Afrikanska kontinenten!

 

 

 

flygfisk.jpg

Flygfisk som höll på att skrämma slag på undertecknad när jag precis hade gått på nattskiftet (ni vet väl att jag alltid får “hundvakten”?). Den flög rakt in i sprayhooden och studsade upp i biminin för att sedan falla ner på däck, en flygtur mer än 2 meter över havet (?!!!)

 

 

 

Genacker till salu!

Redan på vår resas början såg jag fram emot loja dagar med vår genacker uppe stilla glidande söderut i ljumma vindar. Som den obsevante redan vet blev det tji under år 1! Avundsjukt läste vi mail från vänner som gled ner för Portugals kust och “blev vän med sin spinnackerbom” medan vi stångade mot lågtrycken i Engelska kanalen. När vi kom till Portugal var nog vindarna ljumma men tyvärr inte akterliga. Allmänt på Atlantvatten är att när det blåser tillräckligt för att inte seglen skall slå i dyningen kan man lika gärna köra med genua… Så ingen genacker på väg mot Kanarieöarna och resan upp mot Gibraltar var i motvind, resan till Barcelona blev det inte av, men nu! Nu jädrar! Prognosen från Cartagena till Gibraltar sa att vi skulle få nordostliga vindar första dygnet och ostliga andra. Efter en vecka med lågtryck och åska var det strålande väder när vi gav oss av. Yess!

Jag sprang omkring på båten och satte gajar åt alla håll och grävde fram vår genacker ur förpikens katakomber. Dumpade påsen vid rorsmansplatsen och beredde fall och annat för sättning. Vad händer? Jo, den nordostliga vinden vred plötsligt till sydostlig och vi fick en kanonsegling till en bit in på natten med bidevindseging för genua i god fart. Hela tiden satt vår genackersäck vid sin plats i rorsmansbrunn och hånlog åt skepparen. “Jag slipper nog nu också” tänkte den uslingen säkert…

Efter en natt med motorgång verkade förmiddagen arta sig till en härlig seglingsdag. Platt vatten och vinden kom från rätt riktning, ost. Skepparn (jag) blev ånyo eld och lågor och riggade med nämnda genacker till komplett sättning. Nu dj-lar! Seglar i ca fem minuter när vinden lägger sig och sjön av någon outgrundlig anledning plötsligt blir som Kattegatt dan efter en kuling mao – äcklig! Seglen slår och genackern far åt alla håll och vår stackars skeppare får krypa till korset ännu en gång och inse att det blir inget med genackersegling den här gången heller. Heléne som bara tycker jag är jobbig varje gång jag släpar fram genackerpåsen log nöjt och sa: “Vad var det jag sa?”

 

Finns det nån som vill köpa en genacker??????

 

 

 

 

 

Bosse @ Afrika (via internetcafé 🙁 )

Kategorier: Blogroll, Långsegling // 2 Kommentarer »

Mer teknik…

Skrivet September 21st, 2009 av Seaqwest

Fick en dejavu härom veckan när Eddie snokade runt bland mina elinstallationer, det hör till saken att han är elektriker.
För snart 30 (!) år sedan hade jag och kompisen Pär byggt klart inredningen till vår Birdie 24, hantverk från grunden. Stolta bjöd vi in våra fäder, som var snickare, att beskåda resultatet av våra mödor. Min salig far var först ombord och hans kommentar var “Den väggen är sned…” Väggen var vårt främre babordsskott som vi visste hade blivit infäst med 1 grads lutning! Detta skulle vi kompensera senare med lite snygga lister men visst är det typiskt? Givetvis kom Nisse, Pärs pappa, och gjorde om bravaden ett par dar senare.
Tillbaks till Eddie, han står på akterdäck och kollar in vindsnurreinstallationen. Du, Bosse… Den kabeln ser inte bra ut… Vad menar han? Jo,  vid närmare inspektion så kunde man se en liten grön prick på den röda 10mm2 kabeln som gick upp till generatorn. Ja, ja, typiskt fackmän, alltid hittar de nå´t fel!
Häromdan kollade jag för säkerhets skull kabeln i alla fall och resultatet kan ni se nedan:

vindgen1a.jpg
Ville vindsnurra nerplockad, han är tung så det får göras försiktigt…

vindgen1.jpg 

Kapten leker elektriker

kabel1.jpg 

Eddies gröna prick

 kabel2.jpg

Oj, det doldes mer under skalet

kabel3.jpg 

Sådana här kablar leder åt fanders

kabel4.jpg 

Sagt var…
Det skadar inte att då och då kontrollera sina anslutningar och även kablar. Om jag inte bytt den kabeln hade det gått rätt snabbt åt pipsvängen med laddningen från vindgeneratorn. Och om Murphy fått bestämma hade det skett någonstans på Atlanten.

Tack Eddie!

Bosse @ seaQwest

Kategorier: Långsegling // 1 kommentar »

Extra extra!!!

Skrivet September 19th, 2009 av Seaqwest

Ägaren till El Bar i Greenwich Marina var en snål typ… Stängde internet mitt i mitt bloggande! Men här kommer det som skulle varit med igår:
Gasproblematiken löst!

Äntligen, efter sju sorger och åtta bedrövelser, eller om man så vill: jag har accepterat att det enklaste och bästa sättet att få gas i sina flaskor är att fylla dem själv. I La Coruña löste en Australiensare gasfyllningen på det viset åt oss, genom att fylla själv, men envetten som man är har vi försökt byta, hitta depåer och andra varianter. Vi hade antagligen kunnat köpa en skottkärra med Campinggasflaskor för all den tid, bilhyra, inköp av andra flaskor mm som vi lagt på att få fyllt våra egna skandinaviska flaskor…

Campinggas finns ÖVERALLT i Europa. Köp ett par stycken flaskor, skaffa gärna en gasolgrill som går på dessa, och när de stora flaskorna hemifrån behöver fyllas är det bara att tömma över från campinggasflaskan.

OBS! OBS! Detta är att betrakta som farligt om man inte vet hur gasen fungerar och är medveten om riskerna. Rökning är t ex jättedumt i samband med fyllning. Överfyllning kan få flaskan att explodera vid senare uppvärmning osv.

Men, så här gör vi nu:

gas1.jpg

Flaskan var snygg när vi köpte den men det var för ett halvår sedan… 

Campinggasflaskan hängs uppochned i solen, uppochned för att vi vill tömma över vätska och inte gas (Gas under tryck blir ofta vätska), i solen för att flaskan skall bli varm för då stiger trycket…

Med anslutningar UTAN reduceringsventiler kopplar vi ihop CG-flaskan med den stora PA6 flaskan som sitter kvar på sin plats i ankarboxen.

 gas2.jpg

Notera Aldes läckindikator till höger på bilden, svår att  läsa av och det enda som orsakat läckage (!) hittills i vårt system. Flera gånger dessutom! Rekommenderas ej, däremot deras magnetavstängning som sitter intill, en toppen grej!

Den sitter i skugga, och för att göra processen ännu snabbare spolar jag kallvatten på både flaska och i hela ankarboxen. Ångbildningsvärmet vid vattnets avdunstning gör att det blir riktigt svalt i boxen. (När jag jobbade som kyltekniker för en massa år sedan hade vi alltid tomflaskor i en frys. De flaskorna gick att fylla hur mycket som helst 🙂 . Fast Köksintendenten skulle nog få ett spel om jag försökte pressa ner en PA6 i våran kyl…)

Öppna kranarna och vips så susar gasen ner i önskad (PA6) flaska. Jag gjorde ett test på akterdäck några dagar innan, med samma temperatur på flaskorna. Efter 3 timmar hade jag fått över ca 300gram, så det där med temperaturskillnad é inte dumt. Efter 30 min kontrollerade jag vikten på CG-flaskan och kunde konstatera 0,05 kg gas kvar, helt ok!

gas3.jpg

Vad som behövs:

1st våg, digitalt är ju alltid kul, inköpt för att inte bli ruinerade vid flygning med RyanAir. Vikten är MYCKET viktig! Flaskan är stämplad med Tara-vikt och Butan/Propan-fyllningsvikt. Fyll aldrig mer är vad som är stämplat, både båt och besättning kan sprängas i bitar!!!

1st slang, som tål trycket, anslutning till vår PA-flaska samt spansk anslutning med enkel ventil att koppla till flaskan. Sitter det en reduceringsventil på går det INTE…

1st CG-flaska, gärna full (denna är störst, 2,75kg mao: PA6 rymmer lugnt 2 CG-flaskor…)

1st grönt snöre att knyta fast flaska 1 ovanför flaska 2. Det är helt OK med annan färg på snöret.

I tekniktagen, er

Bosse @ seaQwest

Kategorier: Långsegling // 1 kommentar »

Heading west!

Skrivet September 18th, 2009 av Seaqwest

greenwich_marina4.jpg

Nu har vi hittat den perfekta språngbrädan för vår vidare färd västerut! En liten fin marina på Costa Blanca bytte namn och byggde en by i anslutning till marinan och vips så hade man skapat Greenwich Village! Samt givetvis Greenwich Marina i vilken vi nu ligger… Som ni förstår så ligger den prexis på 0-meridianen så allt vi gör hädanefter kan kallas seeking west eller seaQwest! Österlandet lämnar vi härmed för obestämd tid.

Om ni tror att det bara är kanooonväder och snälla vindar tror ni nästan rätt fast senaste veckan (efter att vi lämnat av våra gäster Lisa & Eddie) har det både blåst regnat och åååskat!
På Formentera dit vi kom, efter att ha lämnat L&E vid färjeterminalen i Ibiza stad, ankrade vi upp i en stor fin vik intill den lilla byn Puerto de Sabina. Dan efter blev vi bortkörda då det var förbjudet att ankra här!? OK, kass ankarbotten så vi hade faktiskt tänkt flytta ändå, men ändå? 🙂 Samme barske man som körde bort oss kom strax tillbaks och erbjöd oss trevligt och vänligt plats vid någon av de stora fina bojarna som låg längre in i viken. Där man ser man… Det visade sig att det var ett “Natura 2000”-område och botten var skyddad så därför hade myndigheterna lagt ut en massa bojar och satt en förmyndare att bevaka viken. Bojarna fick nyttjas gratis i två dygn sedan blev det kostsamt. Vi tog tacksamt emot erbjudandet och la oss vi en boj som tålde 30 m båt i 25 knops vind. Rätt ok… Framförallt med kvällens/nattens facit.

 askvader.jpg

Vaknade vid 12-snåret av att det mullrade och blixtrade och regnade och blåste och gungade så det stod härliga till. Gissa om vi gillade vår boj! De som låg ankrade utanför zonen hade alla gett sig av  medan vi som låg vid boj kollade in skådespelet. Allt väl tills en blixt med efterföljande knall slog ner väldigt nära vilket gjorde att undertecknad hoppade upp i Helénes knä och fick lugnas i flera minuter innan jag stod på egna ben… Blixtar och kapten går INTE bra ihop.

Trots allt sheissewetter snirklade vi oss in mellan mörka moln och muller till fastlandet vilket nu känns rätt skönt. Lite eld i baken har man ju :-).
Nu väntar vi på att lågtrycken skall lägga ner och sen rasslar vi åt Gibraltarhållet.

 greenwich.jpg

Greenwich Marina i ostadigt väder…

Yours truly
Bosse @ seaQwest

Kategorier: Långsegling // Skriv kommentar »

Ibiza!

Skrivet September 12th, 2009 av Seaqwest

Nu ligger vi i San Antonio hamn, kommunala delen, spelar troligen ingen roll men för säkerhets skull valde vi den då Ibizas hamnar lär vara bautadyra under högsäsong….

san_antonio.jpg
Vilken tydligen är över för här är hyfsat gott om båtar i viken men i marinan är det nästan tomt? 31 €/ natt tycker vi är ok så vi stannar här ett par dar och låter ungdomarna leka av sig i “riktig” Ibiza-miljö.
De senaste dagarna har vi tillbringat i en cala, Cala Benirras på norra Ibiza efter vår översegling från Barcelona. Överseglingen gick strålande med lagom vind större delen av resan och motorsegling en del av tiden. Hjälten på överfarten var Lisa, Eddies fru, som före denna tripp hade som största bedrift att bada i Valhallas djupa bassäng. Allt vatten man inte bottnar i är livsfarligt! Med det perspektivet kan man konstatera att tillbringa ett och ett halvt dygn på en liten segelbåt mellan Barcelona och Ibiza var i den högre klassen av tuffhet. Önskemål från gemålen lär vara moroten…
Just det, calan! Vi landade på norra Ibiza i en liten mysig vik, cala, med lagom plats och kristallklart 29-gradigt vatten, och massor med fisk! Eddie var lyrisk över all fisk, lite för få sorter men en hiskelig massa fisk när man snorklade.
Under överfarten försökte Eddie fånga Blue Marlin, haj och tonfisk eller egentligen vad som helst som kunde ge honom en match på spöt men fiskelyckan var inte på plats denna gång… Vid ett tillfälle fick vi syn på  ett stim med tonfisk, de hoppade högt över ytan och Eddie var i extas!!! När hela gänget försvann ca 10 meter före vi passerade fick Heléne en utskällning för att hon skrämt dem med sina vilda tillrop! Tack vare Eddies fiskspaning fick vi även se en gäng flygfisk segla förbi under vår segling. 

 elin_lisa1.jpg
Väl på plats i calan började Lisas havsträning och efter träget nötande fick Eddie sin belöning,

 elin_lisa2.jpg

Lisa och Elin rymde för ett tag och bägge verkade må gott av äventyret…

 queen.jpg

Queen Viktoria kallas den stora stenbumlingen utanför vår vik, Cala Benirras, där satt hon och höll vakt så vi kunde sova tryggt om natten!

Bosse @ seaQwest

Kategorier: Långsegling // Skriv kommentar »

Next Page »
  • Senaste posterna

    • Snyft…
    • Midsummers eve, a cursed event???
    • Hemsidan
    • An offer you can´t refuse…
    • Den sista färden…
    • Happy birthday to youuuu!
    • Facebook
    • Jah Man!
    • “Bosse ville sjöman bli…”
    • Ankarvakt…
    • Pesos
    • Cohiba Rustica…
    • I Hemmingways fotspår…
    • Tow Boat US
    • Land of Confusion…
  • Kategorier

    • Blogg
    • Blogroll
    • Långsegling
    • Semester 07
    • Uncategorized
  • Arkiv

    • October 2012
    • June 2012
    • May 2012
    • April 2012
    • March 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • December 2011
    • November 2011
    • October 2011
    • September 2011
    • August 2011
    • July 2011
    • June 2011
    • May 2011
    • April 2011
    • March 2011
    • February 2011
    • January 2011
    • December 2010
    • November 2010
    • October 2010
    • September 2010
    • August 2010
    • July 2010
    • June 2010
    • May 2010
    • April 2010
    • March 2010
    • February 2010
    • January 2010
    • December 2009
    • November 2009
    • October 2009
    • September 2009
    • August 2009
    • June 2009
    • May 2009
    • April 2009
    • March 2009
    • February 2009
    • January 2009
    • December 2008
    • November 2008
    • October 2008
    • September 2008
    • August 2008
    • July 2008
    • June 2008
    • May 2008
    • November 2007
    • August 2007
    • July 2007
    • June 2007
  • Meta

    • Log in
    • Entries feed
    • Comments feed
    • WordPress.org

Copyright © 2007 Seaqwest – Our quest, is to seek west, around the world and back again. Darkwater Theme by Antbag.