På grund…

Skrivet March 22nd, 2011 av Seaqwest

…av felaktiga tidvattentabeller i vårt Navionics kort hittade vi botten på väg in till Norman Cays. Här i Exumas är det extremt grunt uppe på banken och man följer ofta Waypointade leder för att få tillräckligt med vatten under kölen. Ovanpå detta är här ca 1 meter tidvatten och givetvis passar vi på att segla här när det är fullmåne. Med andra ord, spring eller med ytterligare andra ord väldigt högt högvatten och väldigt lågt lågvatten! Så det kollades tider och lästes tabeller för det vilda. Efter vår bottenkänning kollade vi ordentligt i vår pilotbok och kunde där konstatera att tidvattnet vid lågvatten skulle vara -30 cm och inte +10 cm som Navionics sa! Grundlurade!!!
Murphy nytt

Nu Pingisarna, får ni lite att bita i!

M1
Vi tar med ovan grundkurs i tabellläsning.

Mtvå
Vi hämtade Marianne & Lollo (syster & svärbror till Kapten) på Nassau flygplats med inhyrd bil. Kalkylen sa att det blev billigare än att åka taxi. Och då är taxi billigt här! Men i kalkylen ingick inte snedställda däck och vänstertrafikkörningsovana förare. Kapten hade kass koll på vänsterflanken (hela bilen hänger ut där!) och när ett möte kom för nära väjde han lite för bra och körde på däcket på en parkeraad bil. Kostar mer än taxi, garanterat!

M3
Tio dar med gäster ombord i dessa svårnavigerade vatten. Då sitter det gott med Max Sea, fina spår och detaljerade kort över Bahamas från Unicorn. Vad händer? På väg in vid Allans Cay i en trång/grund passage, då slocknar datorn. Några timmar senare konstaterar en förtvivlad kapten att datorn kraschat! Murphy i kvadrat… Det blir en ny maskin i Ft Lauderdale.

ml.jpg      Fattar ni varför viken kallas Emerald Bay? Våra nöjda gäster gör det definitivt!

Murphy´s Hideaway

Äntligen! Vi har hittat hem till den eländige gynnaren Murphy och kapten har varit nere och förhandlat fram en uppgörelse så det lutar åt att detta blir de sista M-inläggen. (Hjalle, om du går Hutia Hill Trail mot Shady Tree Trail på Warderick Wells hittar du hans grotta)

murphy.jpg      Murphy´s Hideaway

Bosse @ Emerald Rock vid Warderick Wells

PS
Kanonbra internet mitt i ödemarken… Fantastiskt!

 BONUS

haj.jpg       Hajar ni att kapten inte vågar bada mer här??? Tre varv runt båten sam den här gynnaren innan han besviket sam vidare….

Kategorier: Långsegling // 3 Kommentarer »

Eyeball navigation

Skrivet March 15th, 2011 av Seaqwest

I skrivande stund glider vi fram över Great Exuma Bank i Bahamas.

Vad är då det? Jo ett jättelikt grundflak, 90 Nm långt och 30 Nm brett bestående av korallsand och korallhuvuden. Det är här eyeball navigeringen kommer in. Djupet på banken är från 0 till 6 meter, oftast runt 4 meter och det är så mycket skarpa korallhuvuden som sticker upp att man bör hålla ständig utkik. Vi måste över denna bank idag från Exumas till Nassau, New Providence, for att plocka upp syrran med man som skall segla med oss i 2 veckor. 40 Nm med eyeballande på raken!

Eyeball navigation går till så att en man (jag) håller utkik, helst uppe i masten men på däck är ok. Solen skall stå högt och lysa i ryggen på spanaren (solglasögon på!). Våra förutsättningar gjorde att det blev lite si och så med spanandet. 15 knop ger mycket småvågor och eftersom det var mulet till stor del gjorde molnen att det såg ut som hela havet bestod av korallhuvuden. Att styra solen att stå högt och vara i ryggen under 12 timmar kan också vara svårt.

kapten_spanar.jpg     På span efter koraller… 

coral_head.jpg      Oj, den missade vi nästan…

Kapten blev så nervös att han gick ner och skrev blogg i stället. (Händer det nåt var det i alla fall inte jag som seglade snett…)Bankeyeballarpremiären i går startade ganska dramatiskt. “Väj! Vi har ett stort korallhuvud på babordsidan!” vrålar Kapten. Men va f-n? Det följer ju efter oss? Hmm, det visade sig vara våra segels skugga nere på botten, och den kör man inte ifrån i brådrasket. Det är inte lätt att vara nybörjare… 🙂

Läser ni detta har vi eyeballat oss fram till Nassau, vi får se…

 unicorn_seaqwest_snowbird.jpg    Unicorn, seaQwest & Snowbird @ Little farmers Cay

Vi har de senaste dagarna haft en mycket trevlig period på Little Farmers Cay tillsammans med Håkan & Anna-Karin på Unicorn samt “kidsen” Martin & Johanna på Snowbird.

kidsen.jpg        “Kidsen” på Snowbird, de frös så vi lånade ut våra “Classic Malt” fleecetröjor!

Det är tack vare H&AK som vi är där vi är för de försåg oss med detaljerade digitala kort och sina egna spår som vi la in i Max Sea, som därmed dammats av och är ständigt igång. Utöver det fick vi Pilots och papperskort över USAs ostkust, så ett mycket STORT TACK från oss.

Håkan kryddade anrättningen med att ge oss sin amerikanska telefon innan vi skiljdes åt. Den går tydligen bara i USA.

Apropå anrättning så åt vi en härlig middag i Unicorn en av kvällarna där vi först stod för nykokt lobster med aioli och sedan kom AK med en conchstuvning som inte var att leka med (MUMS). Conch = jättesnäcka.

conchskal.jpg       Conchskal (Foto: AK, Unicorn)

conchbjr.jpg      JR Nixon (!) har just levererat första urtagna conchen till undertecknad… (Foto: AK, Unicorn)

conch_djuret.jpg    Conch utan skal, mao, det vi skall ÄTA! (Foto: AK, Unicorn)

hosunicorn.jpg       Lobsterförrätt hos Anna-Karin & Håkan.

landning.jpg      Vad är det som brummar sa nån? Vi vände oss om och sen sprang vi… Vi stod där skuggan är. Här finns landningsbanor på nästan varje liten ö.

little_farmers_cay_pub.jpg       Efter detta äventyr smakade det gott med lite lokal öl. (Sands) (Foto: AK, Unicorn)

ocean_cabin.jpg      Hallå där, strunta i tjejerna! Kolla in skylten och öppettiderna!

ocean_cabin_sign.jpg          Det kallar jag öppettider!!!

Storsta behållningen av Little Farmers Cay var annars människorna på ön. Trevliga, hjälpsamma och roliga, härligt!

Bådar gott inför fortsatta Bahamasäventyr.

Bosse @ Exuma Bank

Kategorier: Långsegling // 3 Kommentarer »

Den perfekta seglingen

Skrivet March 9th, 2011 av Seaqwest

(fundering på glid mellan Brittish Virgin Islands & Bahamas)

Inte är väl vi seglare kräsna , svårtillfredställda perfektionister?  Nä, nä. Bara lite gnälliga ibland. För att en seglingdag skall bli perfekt krävs att en del klaffar.
Tre faktorer påverkar den perfekta seglingen. 1. Du och din besättning, 2. Båten med all dess tekniska och fysiska egenskaper. 3 Vädret, vilket du varken kan påverka eller välja.
Du får helt enkelt ta det väder det blir.

Vi tittar lite närmare:

1. Själv har man ju inga större fel om man skall vara självkritisk och klaga på besättningen vågar jag inte.
En förbannad kulturminister kan få en kategori 3 – orkan att mojna.

2. Och båten, den sitter man ju i, som det heter. Här finns dock hur mycket som helst som kunde vara bättre och en segelbåt är är nog fylld med mer kompromisser än optimala lösningar.
I den tekniska djungeln skall vi inte gå in för då kommer vi aldrig ut.

3. Nä, vi tar vädret och hur det skall vara för att uppnå den perfekta seglingen.
Blåst på den rätta vinden har väl ingen seglare undgått att bli?

a. Om vi startar med vinkeln så är det fler vinklar som är på frustrerande avdelningen än gotteseglingsvindvinklar.
– Att ha vinden rakt framifrån är ingen höjdare då man tvingas styra båten i zick-sack för att överhuvudtaget komma framåt. Gardera med kryss… (0-60 grader) En form av segling som garanterar kraftigt lut, mycket skvätt och ytterst obekvämt ombord.
– Tyvärr gäller detta också i viss mån vind rakt bakifrån, Läns och plattläns. (120 – 180 grader) Innebörden är att storseglet skuggar förseglet och den finurlige seglaren sätter då ett segel åt varje håll. Vad händer då? Jo, båten vaggar fram som en “äggesjuk höna”  och sidorullandet kan få den lugnaste att tappa både humör och vad man råkar ha i handen under sina fruktlösa försök att hitta balansen. Den brukar vara det första man tappar. Lösningen är att kryssa även här men det gillade vi ju inte, eller hur?
– Så, mellan 60 grader till 120 graders vinkel funkar bra att segla på. Som väl är gäller det på bägge sidorna om båten. (Styrbord & Babord)

b. Sedan kommer vi till den viktigaste parametern inom segling, vindstyrkan.
Det brukar blåsa allt från inget (0 m/s)till jättemycket (16 m/s) och blåser det mer än jättemycket vilket det gör ibland, men dock sällan, skall man hålla sig hemma!
För att segla krävs lite mer än inget, kanske en 3-4 m/s men för att det skall bli lite fart i båten (VIKTIGT!) är det lagom med 5 – 7 m/s om vinden kommer in för om tvärs (60 – 90 grader). För akter om tvärs (90-120 grader) gäller 6 – 8 m/s. Mer än 7 – 8 m/s är blött, obekvämt och ibland till och med farligt.

c. En behaglig temperatur är också av vikt..
22 – 26 grader är ett trivsamt temperaturintervall (för damer kan helt andra temperaturer gälla)  som kan vara nog så knepigt att uppnå i Skandinaviskt klimat. Oftast är temperaturen betydligt lägre. Mycket sällan högre! Väldigt ofta är temperaturen årstidsbundenvilket gör vissa årstider kriminellt obekväma att segla i.

d. Nederbörd önskas sällan men dyker tyvärr allt som oftast upp, till den enträgne skipperns förtret. De klimatoriska förhållandena i Sveriges vatten gör att dimma, regn, hagel, åska och driv-is är klart mer frekventa än strålande sol, vilket är en förutsättning för en perfekt segling.

Skulle vi leka lite med att ovan parametrar gick att stoppa in i en matematisk sannolikhetskalkyl skulle den kunna se ut som följer:

Vi förutsätter nedan att du, din besättning, båten och alla dess teknikaliteter, inte minst seglen, är i PERFEKT SKICK! Detta gör att vi bara räknar med meterologiska faktorer.
Frekvensen för respektive kategori idealförhållanden anges i %

3a:  33% av vinklarna är helt OK att segla på om du fritt kan välja håll. Men det kan du inte! Så det blir 16,5%

3b: Ungefär en åttondel av normala vindstyrkor är trevliga att segla i och då har vi inte räknat med alla gånger det blåser över 16 m/s! Vi rundar ner till 12%

3c: Under årets 365 dagar har vi fint (soligt) väder ca 34 dagar (Ja, ja. Ostkusten har några fler…) så i runda slängar är det 10% vi talar om.

3d: Som Göteborgare vet jag att det kan regna ibland och en genomsnittlig nederbördssiffra för Sveriges kuster torde vara 67 dagar om året. Detta ger 80% regnfritt!

Japp, då lägger vi ihop. (16,5% + 12%) / (10% x 80%) ger  3,5 dagar om året med perfekta väderförhållanden för en segeltur!
Och du som hade semester veckan innan!

Fattar ni varför vi seglar i varmare vatten?

Bosse @ strålande sol i Bahamas

Kategorier: Långsegling // 5 Kommentarer »

  • Senaste posterna

    • Snyft…
    • Midsummers eve, a cursed event???
    • Hemsidan
    • An offer you can´t refuse…
    • Den sista färden…
    • Happy birthday to youuuu!
    • Facebook
    • Jah Man!
    • “Bosse ville sjöman bli…”
    • Ankarvakt…
    • Pesos
    • Cohiba Rustica…
    • I Hemmingways fotspår…
    • Tow Boat US
    • Land of Confusion…
  • Kategorier

    • Blogg
    • Blogroll
    • Långsegling
    • Semester 07
    • Uncategorized
  • Arkiv

    • October 2012
    • June 2012
    • May 2012
    • April 2012
    • March 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • December 2011
    • November 2011
    • October 2011
    • September 2011
    • August 2011
    • July 2011
    • June 2011
    • May 2011
    • April 2011
    • March 2011
    • February 2011
    • January 2011
    • December 2010
    • November 2010
    • October 2010
    • September 2010
    • August 2010
    • July 2010
    • June 2010
    • May 2010
    • April 2010
    • March 2010
    • February 2010
    • January 2010
    • December 2009
    • November 2009
    • October 2009
    • September 2009
    • August 2009
    • June 2009
    • May 2009
    • April 2009
    • March 2009
    • February 2009
    • January 2009
    • December 2008
    • November 2008
    • October 2008
    • September 2008
    • August 2008
    • July 2008
    • June 2008
    • May 2008
    • November 2007
    • August 2007
    • July 2007
    • June 2007
  • Meta

    • Log in
    • Entries feed
    • Comments feed
    • WordPress.org

Copyright © 2007 Seaqwest – Our quest, is to seek west, around the world and back again. Darkwater Theme by Antbag.