« Nu åker vi till USA och köper hagelbössa! // Eyeball navigation »

Den perfekta seglingen

Skrivet March 9th, 2011 av Seaqwest

(fundering på glid mellan Brittish Virgin Islands & Bahamas)

Inte är väl vi seglare kräsna , svårtillfredställda perfektionister?  Nä, nä. Bara lite gnälliga ibland. För att en seglingdag skall bli perfekt krävs att en del klaffar.
Tre faktorer påverkar den perfekta seglingen. 1. Du och din besättning, 2. Båten med all dess tekniska och fysiska egenskaper. 3 Vädret, vilket du varken kan påverka eller välja.
Du får helt enkelt ta det väder det blir.

Vi tittar lite närmare:

1. Själv har man ju inga större fel om man skall vara självkritisk och klaga på besättningen vågar jag inte.
En förbannad kulturminister kan få en kategori 3 – orkan att mojna.

2. Och båten, den sitter man ju i, som det heter. Här finns dock hur mycket som helst som kunde vara bättre och en segelbåt är är nog fylld med mer kompromisser än optimala lösningar.
I den tekniska djungeln skall vi inte gå in för då kommer vi aldrig ut.

3. Nä, vi tar vädret och hur det skall vara för att uppnå den perfekta seglingen.
Blåst på den rätta vinden har väl ingen seglare undgått att bli?

a. Om vi startar med vinkeln så är det fler vinklar som är på frustrerande avdelningen än gotteseglingsvindvinklar.
– Att ha vinden rakt framifrån är ingen höjdare då man tvingas styra båten i zick-sack för att överhuvudtaget komma framåt. Gardera med kryss… (0-60 grader) En form av segling som garanterar kraftigt lut, mycket skvätt och ytterst obekvämt ombord.
– Tyvärr gäller detta också i viss mån vind rakt bakifrån, Läns och plattläns. (120 – 180 grader) Innebörden är att storseglet skuggar förseglet och den finurlige seglaren sätter då ett segel åt varje håll. Vad händer då? Jo, båten vaggar fram som en “äggesjuk höna”  och sidorullandet kan få den lugnaste att tappa både humör och vad man råkar ha i handen under sina fruktlösa försök att hitta balansen. Den brukar vara det första man tappar. Lösningen är att kryssa även här men det gillade vi ju inte, eller hur?
– Så, mellan 60 grader till 120 graders vinkel funkar bra att segla på. Som väl är gäller det på bägge sidorna om båten. (Styrbord & Babord)

b. Sedan kommer vi till den viktigaste parametern inom segling, vindstyrkan.
Det brukar blåsa allt från inget (0 m/s)till jättemycket (16 m/s) och blåser det mer än jättemycket vilket det gör ibland, men dock sällan, skall man hålla sig hemma!
För att segla krävs lite mer än inget, kanske en 3-4 m/s men för att det skall bli lite fart i båten (VIKTIGT!) är det lagom med 5 – 7 m/s om vinden kommer in för om tvärs (60 – 90 grader). För akter om tvärs (90-120 grader) gäller 6 – 8 m/s. Mer än 7 – 8 m/s är blött, obekvämt och ibland till och med farligt.

c. En behaglig temperatur är också av vikt..
22 – 26 grader är ett trivsamt temperaturintervall (för damer kan helt andra temperaturer gälla)  som kan vara nog så knepigt att uppnå i Skandinaviskt klimat. Oftast är temperaturen betydligt lägre. Mycket sällan högre! Väldigt ofta är temperaturen årstidsbundenvilket gör vissa årstider kriminellt obekväma att segla i.

d. Nederbörd önskas sällan men dyker tyvärr allt som oftast upp, till den enträgne skipperns förtret. De klimatoriska förhållandena i Sveriges vatten gör att dimma, regn, hagel, åska och driv-is är klart mer frekventa än strålande sol, vilket är en förutsättning för en perfekt segling.

Skulle vi leka lite med att ovan parametrar gick att stoppa in i en matematisk sannolikhetskalkyl skulle den kunna se ut som följer:

Vi förutsätter nedan att du, din besättning, båten och alla dess teknikaliteter, inte minst seglen, är i PERFEKT SKICK! Detta gör att vi bara räknar med meterologiska faktorer.
Frekvensen för respektive kategori idealförhållanden anges i %

3a:  33% av vinklarna är helt OK att segla på om du fritt kan välja håll. Men det kan du inte! Så det blir 16,5%

3b: Ungefär en åttondel av normala vindstyrkor är trevliga att segla i och då har vi inte räknat med alla gånger det blåser över 16 m/s! Vi rundar ner till 12%

3c: Under årets 365 dagar har vi fint (soligt) väder ca 34 dagar (Ja, ja. Ostkusten har några fler…) så i runda slängar är det 10% vi talar om.

3d: Som Göteborgare vet jag att det kan regna ibland och en genomsnittlig nederbördssiffra för Sveriges kuster torde vara 67 dagar om året. Detta ger 80% regnfritt!

Japp, då lägger vi ihop. (16,5% + 12%) / (10% x 80%) ger  3,5 dagar om året med perfekta väderförhållanden för en segeltur!
Och du som hade semester veckan innan!

Fattar ni varför vi seglar i varmare vatten?

Bosse @ strålande sol i Bahamas

Kategorier: Långsegling // 5 Kommentarer »

5 svar till “Den perfekta seglingen”

  1. Annika Hurtig // Mar 9, 2011 vid 12:15 pm

    Kanske inte det blogginlägget man vill läsa när det är snöstorm här 🙂

  2. Roger // Mar 10, 2011 vid 8:20 am

    Bosse,
    Vi har fattat, det är varmt och soligt där ni är och inte där vi är! Men tack för påminnelsen 🙂
    Men just nu ligger snön/slasket så mysigt här och temperaturen är 0°C.
    Vi är snart uppe i 6 månader härlig, kylig vinter. Där missade ni allt något.
    /Roger

  3. Mona // Mar 14, 2011 vid 8:57 am

    …..och hur mår Elin efter operationen, har hon repat sig eller har hennes syster fåttt träda in i tjänst?

  4. Seaqwest // Mar 15, 2011 vid 3:47 am

    Elin mår utmärkt efter operationen! Tack Mona! Hon studsar glatt efter båten i lika grönt vatten som Elin själv. Hon har t om fått eget halsband för säkerhets skull!

  5. Anette o Göran s/y Bakbrus // Apr 14, 2011 vid 12:32 am

    Hej på er!
    Ni verkar fullt sysselsatta. Konstigt att allt går sönder på en gång. Samma erfarenhet har vi, kanske inte så koncentrerat som er. Men visst hade vi ett sönderblåst segel, pajad peke och motorprobem vid Grenada.

    Maskinbefälet och ordningsministern redde iallafall ut alla utmaningar!

    Fortsatt trevlig segling!

    Anette och Göran

Diskutera - Lämna en kommentar!




« Nu åker vi till USA och köper hagelbössa! // Eyeball navigation »
  • Meta

    • Log in
    • Entries feed
    • Comments feed
    • WordPress.org
  • Senaste posterna

    • Snyft…
    • Midsummers eve, a cursed event???
    • Hemsidan
    • An offer you can´t refuse…
    • Den sista färden…
    • Happy birthday to youuuu!
    • Facebook
    • Jah Man!
    • “Bosse ville sjöman bli…”
    • Ankarvakt…
    • Pesos
    • Cohiba Rustica…
    • I Hemmingways fotspår…
    • Tow Boat US
    • Land of Confusion…
  • Kategorier

    • Blogg
    • Blogroll
    • Långsegling
    • Semester 07
    • Uncategorized
  • Arkiv

    • October 2012
    • June 2012
    • May 2012
    • April 2012
    • March 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • December 2011
    • November 2011
    • October 2011
    • September 2011
    • August 2011
    • July 2011
    • June 2011
    • May 2011
    • April 2011
    • March 2011
    • February 2011
    • January 2011
    • December 2010
    • November 2010
    • October 2010
    • September 2010
    • August 2010
    • July 2010
    • June 2010
    • May 2010
    • April 2010
    • March 2010
    • February 2010
    • January 2010
    • December 2009
    • November 2009
    • October 2009
    • September 2009
    • August 2009
    • June 2009
    • May 2009
    • April 2009
    • March 2009
    • February 2009
    • January 2009
    • December 2008
    • November 2008
    • October 2008
    • September 2008
    • August 2008
    • July 2008
    • June 2008
    • May 2008
    • November 2007
    • August 2007
    • July 2007
    • June 2007

Copyright © 2007 Seaqwest – Our quest, is to seek west, around the world and back again. Darkwater Theme by Antbag.