Vatten…
Denna bristvara bland seglare.
Vi har genom åren (Ja, vi kan faktiskt skriva så! Snart inne på det tredje.) lärt oss att hushålla med denna begränsade resurs ombord. Vi har ca 400 liter i en tank någonstans nere vid kölsvinet. Detta vatten
används till allt utom dricksvatten. Vattnet vi dricker producerar vi själva med vår Watermaker. Ca 5 liter i timmen, 1 ampere per liter. Lite långsamt och el-dyrt för att köra allt vatten den vägen.
Med andra ord, vi hushållar mer med tankvattnet än dricksvattnet.
Hur kan man undra? – Jo, det finns många varianter.
– Regnvatten samlas i 2 stora svarta baljor för tvätt o dyl (annan färg går lika bra).
– Bada är ett bra sätt att hålla sig ren och borde dra ner på vattenförbrukningen. Men, icke sa Nicke! “Då har man ju salt i håret och på kroppen!” Vilket innebär att en dusch efter varje bad blir obligatorisk. VATTENDYRT!
Men Intendenten kom på lösningen. Efter varje bad/snorkling går HON upp först, ställer sig på badplattformen, spolar av sig, löddrar in sig, tvagar på i all välmåga medan kapten sitter på badstegen, strax under, och återvinner vattnet så gott det går. Så, nu är vi rena, säger hon och tar med sig duschslangen, spolar bort några smulor på vägen och fimpar vattnet.
Som belöning får kapten låna den våta, begagnade handduken och torka bort återvinningsvattnet. Hyfsat ren.
– Vi diskar bara en gång om dan, eller om lukten tvingar oss en och en halv gång. VI är i detta fallet nästan alltid Intendenten då Kapten oftast lyckas ha annat att göra.
– En, än inte förverkligad, vattenbesparande idé är att vi borstar tänderna ihop och därmed även återvinner detta vatten. Men vi har inte kommit fram till vem som skall börja.
Kapten tycker kapten skall börja, vad tycker ni?
Dricksvattnet, producerat av vår PUR40 smakar Göteborg fortfarande, tack vare receptet från våra vänner Pär/Marie från Göteborg Vatten!
En seriös variant på vatteninsamling, när man inte har tillgång till varken Watermaker eller stora tankar:
Tyska Esmeralda II har löst det på detta sätt, elegant eller? Fast det kanske krävs stora tankar för att tänka ut en sådan snygg lösning. 🙂
Blöta hälsningar
Bosse @ VA-verket ombord
PS!!!
Nu är den stora tävlingen MCGP igång!
– Tävlingsområde: Trinidad till Florida hösten 2010 till våren 2011.
– Endast två exklusiva deltagare! Flying Penguin & seaQwest
– Nuvarande ställning FP 8 – sQ 9 (ledningen tog vi idag då ena dieseldunken på akterdäck sprack. 2-3 meter vågor, 20-30 knop ostlig vind och kapten står och fiskar! Hur kul är det på en skala, vilken som helst…)
En sammanställning kommer givetvis att redovisas vid finalen i Miami.
Öhh, MCGP ja. Betyder Murphys Carribbean Grand Prix.
Fina priser till 1:an & 2:an mottages tacksamt!