Lite pankare men mycket tätare!
1,5 grader BB. 2 grader akterut. Går det snett med båten så kan den lika gärna ställas upp snett också… Så måste vår travelliftförare ha tänkt när vi lämnades på grusplan.
På Carenantilles varv i Le Marin (passande namn på orten som härbergerar Karibiens största marina) har vi nu tillbringat en dyr och jobbig vecka.
Den flitige läsaren vet att vi inte varit Murphys bästa vänner senaste tiden så vem blir förvånad då det strulat även denna vecka. Fast det skall erkännas att man får till en del också…
Vårt skörade storsegel? Reparerat här på marinan för en relativt billig peng. Nu kan vi snart segla en stund till igen. Bengt på Albatross Segel har lovat oss ett nytt storsegel så snart väven är vävd, seglet är sytt och frakten är fraktad.
Finns en och annan osäkerhetspunkt inblandad, till detta skall läggas att kapten kan ha en eller två synpunkter på utförande. Men, ok, vi är segelbara och VÅRT RODER SITTER FAST IGEN!!!
Massor med jobb och stånk, diskussioner med Najadvarvet, franska plastexpreter och hustrun som hela tiden undrar, “Kan vi inte sjösätta snart? Det lutar ju hemma så när man klättrar iland välter man ju!” Osså e de´varmt, dammigt, skitiga toaletter och EN DJ-LA RÖRA I HELA BÅTEN! Och det går inte att sova i salongen den är ju STENHÅRD!” Jo, det stämmer, det mesta. Hela besättningen lider av både värme och dålig sömn.
Hårt arbete med plast, epoxi, fett, olja och annat otyg gör att vi så smått längtar ut på ankring igen. Lördag 11.30 är det sjösättning. Raka spåret ut till St Anne, till ankringen utanför Le Marin, på Martinique sydsida.
Sägas skall att vi hade tur att få tag på en duktig plastkille, igen! Mycket proffsig och körde över på kvällar för att klara utlovad sjösättning, snyggt!
Den gamla varianten… Roderhylsa med smörjkopp.
Det gnälls ofta på både leverantörer och entreprenörer men jag måste säga, nej, jag VILL säga att i vårt val av viktiga leverantörer och entreprenörer har det för det mesta varit mycket bra val! Senaste exemplet är här i Le Marin, Martinique.
Nicolas, en plastreparatör som med stort engagemang och stor kunskap om sitt jobb, kämpade på i vår akterruff till sena kvällar så vi skulle kunna sjösätta i tid.
Övriga, två (!) segelmakare och givetvis vår Cow på Trinidad har skött sitt jobb med den äran.
På hemmafronten:
– agerar Bengt på Albatross snyggt och snabbt när det visar sig vara undermåligt materiel i delar av seglen vi köpt. Först fick vi ny genua och nu är ett nytt storsegel på G. Inte en massa tjafs, utan, “Hur löser vi det här på snabbaste och bästa sätt?”
– Najadvarvet har alltid varit att lita på när det gäller info om båten. Gamla rävar som Jimmy och Göran har hjälpt oss väldigt mycket när vi varit oroliga eller undrande hur något är konstruerat eller vad vi bör göra. Tyvärr har det visat sig att flera av våra fel på båten grundar sig i SLARV/FUSK vid byggandet och även senare vilket är mycket tråkigt. Detta ämne återkommer vi till senare…
– All instrumentering är från Raymarine och där har vi alltid fått fullt stöd från Stefan, Henrik och de andra på Belamarine då något strulat.. Vissa produkter kanske inte borde ingå i sortimentet men det mesta har funkat lika bra som supporten vid strul!
Ett lite axplock bland ett stort antal där de flesta agerar snyggt och säljer bra produkter. Man glömmer ofta att ge beröm medan det är så lätt att dela ut ris när det strular.
Bosse @ St Anne, Martinique
Sitter rodret fast?
Innebär det att ni alltid kommer att köra raka spåret?
undrar frågvis
Kära frågvis:
Yepp! Nu blir det raka spåret till Newjårk! Färdigvinglat i Karibien… 😉
Herre djävlar,
Ni blir svårslagna, men vi har watermaker, generator, motorproblem, inlåsta pass i kassaskåp, uppocknedvält bensintank i jollen vid stöldförsök, vatten i motorrummet mm i rockärmen, så var inte för säkra!
Hjalle och Brittis