Extra extra!!!
Ägaren till El Bar i Greenwich Marina var en snål typ… Stängde internet mitt i mitt bloggande! Men här kommer det som skulle varit med igår:
Gasproblematiken löst!
Äntligen, efter sju sorger och åtta bedrövelser, eller om man så vill: jag har accepterat att det enklaste och bästa sättet att få gas i sina flaskor är att fylla dem själv. I La Coruña löste en Australiensare gasfyllningen på det viset åt oss, genom att fylla själv, men envetten som man är har vi försökt byta, hitta depåer och andra varianter. Vi hade antagligen kunnat köpa en skottkärra med Campinggasflaskor för all den tid, bilhyra, inköp av andra flaskor mm som vi lagt på att få fyllt våra egna skandinaviska flaskor…
Campinggas finns ÖVERALLT i Europa. Köp ett par stycken flaskor, skaffa gärna en gasolgrill som går på dessa, och när de stora flaskorna hemifrån behöver fyllas är det bara att tömma över från campinggasflaskan.
OBS! OBS! Detta är att betrakta som farligt om man inte vet hur gasen fungerar och är medveten om riskerna. Rökning är t ex jättedumt i samband med fyllning. Överfyllning kan få flaskan att explodera vid senare uppvärmning osv.
Men, så här gör vi nu:
Flaskan var snygg när vi köpte den men det var för ett halvår sedan…
Campinggasflaskan hängs uppochned i solen, uppochned för att vi vill tömma över vätska och inte gas (Gas under tryck blir ofta vätska), i solen för att flaskan skall bli varm för då stiger trycket…
Med anslutningar UTAN reduceringsventiler kopplar vi ihop CG-flaskan med den stora PA6 flaskan som sitter kvar på sin plats i ankarboxen.
Notera Aldes läckindikator till höger på bilden, svår att läsa av och det enda som orsakat läckage (!) hittills i vårt system. Flera gånger dessutom! Rekommenderas ej, däremot deras magnetavstängning som sitter intill, en toppen grej!
Den sitter i skugga, och för att göra processen ännu snabbare spolar jag kallvatten på både flaska och i hela ankarboxen. Ångbildningsvärmet vid vattnets avdunstning gör att det blir riktigt svalt i boxen. (När jag jobbade som kyltekniker för en massa år sedan hade vi alltid tomflaskor i en frys. De flaskorna gick att fylla hur mycket som helst 🙂 . Fast Köksintendenten skulle nog få ett spel om jag försökte pressa ner en PA6 i våran kyl…)
Öppna kranarna och vips så susar gasen ner i önskad (PA6) flaska. Jag gjorde ett test på akterdäck några dagar innan, med samma temperatur på flaskorna. Efter 3 timmar hade jag fått över ca 300gram, så det där med temperaturskillnad é inte dumt. Efter 30 min kontrollerade jag vikten på CG-flaskan och kunde konstatera 0,05 kg gas kvar, helt ok!
Vad som behövs:
1st våg, digitalt är ju alltid kul, inköpt för att inte bli ruinerade vid flygning med RyanAir. Vikten är MYCKET viktig! Flaskan är stämplad med Tara-vikt och Butan/Propan-fyllningsvikt. Fyll aldrig mer är vad som är stämplat, både båt och besättning kan sprängas i bitar!!!
1st slang, som tål trycket, anslutning till vår PA-flaska samt spansk anslutning med enkel ventil att koppla till flaskan. Sitter det en reduceringsventil på går det INTE…
1st CG-flaska, gärna full (denna är störst, 2,75kg mao: PA6 rymmer lugnt 2 CG-flaskor…)
1st grönt snöre att knyta fast flaska 1 ovanför flaska 2. Det är helt OK med annan färg på snöret.
I tekniktagen, er
Bosse @ seaQwest
Sånt härna sprängstoff borde väl rendera i en och annan kommentar? Åtminstone från “vän-av-ordningen”? Lr?