Så gôtt!!
…att noggrann planering ger resultat! Efter ett tag i tyska hamnar kände vi starkt för att röra på oss, vilket föranledde intensiv bevakning av väder och annan planering. Vi hittade ett hål som stämde med tidvatten och vindar och som skulle vara i 18 timmar vilket var precis vad vi behövde för att nå Schiermonnikoog, sen skulle vinden vrida till sydväst och öka till 6 byfånar (byfånar = Beaufort). Vi fick en härlig segling med frisk akterlig vind större delen av vägen och kunde lägga till i Jachthaven “Nordergaat”, Lauwersoog i Holland ca 11:30 på söndagen. Helénes beräkning av tidvatten, vindar, hastighet osv. stämde på minuten och en timme efter vi lagt till kom den utlovade blåsten. Hittills upp till 19 m/s (8 byfånar) och mer är på G.
Vi hade köpt nya Holländska papperskort över Frisiska öarna i Cuxhaven, som gardering. Visade sig vara väl använda pengar då numreringen av bojar ändrats och hela inloppet flyttats p.g.a. rörliga sandbankar och en ny farled in till Lauwersoog prickats ut. Hade vi gått på våra elektroniska varianter hede vi inte bara varit ute och cyklat med avseende på navigeringen utan även kanske på grund. Åtminstonne hade vi varit VÄLDIGT förvirrade. Hörde i eftermiddags att vågorna vid inloppet till Schermonikoog (ön utanför) där vi gled in tre timmar innan var uppe i 3-4 meter och prognosen för måndag sa 4-5 meter. Med ett vattendjup på 3 meter och stora sandbankar omkring blir det rätt stökigt, eller rättare sagt FARLIGT.
Då är det skönt att mysa i båten med en vinande vindgenerator som producerar så vi kan sälja ström 🙂
Dock inget ont om tyska hamnar, vi har passerat Rendsburg; utmärkt hamn längst in i hörnet med medeltidsstad på krypavstånd. Brunsbüttel; passagehamn för många Kielkanal resenärer, stor underhållning när mängder av båter kommer ur slussen och tävlar om att komma in först i hamnen. Vi har sett många intressanta varianter på tilläggning! I Tyskland som i Sverige ersätts roder och ratt allt mer med bogpropeller. Väldigt många styr med detta brötiga hjälpmedel. Snart kommer säkert en variant för framdrivning också, så slipper man krångla med nåt annat än ett par knappar. I övrigt är Brunsbüttel värt ett besök i sig och har de flesta faciliteter man kan behöva. (Inklusive bra läkarhjälp :-))
Cuxhaven är en trevlig stad med två marinor, men då internet saknades i Alterhaven blev valet lätt. Den stora marinan SVC-Cuxhaven är riktigt trevlig med en glad hamnkapen man skämta med och gratis lånecyklar för inköp o utflykter. Även med påhängskärror som visade sig toppen vid gas & matinköp! Mat, stor härlig ICA Maxi liknade affär i centrum på lagom cykelavstånd.
Gas, en flaska tog slut redan i Danmark så det skulle fixas i Cuxhaven. Jakten började hos hamnkapten, vidare till båttillbehörsaffären (som var en riktigt BRA affär med massor med smått & gott 🙂 ) där jag fick tips om en gasleverantör (Vinup) som höll till nån kilometer bort. Killen på fyllningsstället skakade först på huvudet när jag kom då jag hade “Svensk Standard”. “Varför kan inte ni och finnarna lära er att resten av Europa faktiskt har en egen (EU) standard för sånt här?” Ja, det kan man fråga sig???? Efter lite fjäsk och en halvtimmes letande fick vi ihop kopplingar som passade i min flaska med övergångar till hans fyllningsställe, sen var det bara att tanka upp flaskan. För detta skulle jag betala 8 euro, så för första gången lämnade jag dricks i en tankstation.
Taxfree, är ju obligatoriskt när man är i Tyskland med båt (eller var, nu är ju inte skillnaderna så stora). Så mest för sakens skull stövlade jag in på “Schiffsausrüster Wilhelm Gäfers” för att beställa lite förnödenheter. De var mycket hjälpsamma och trevliga och efter ett tag hade vi fått ihop en hyfsad beställning. Jag blev ombedd att återkomma om ett par timmar då de först skulle plocka ihop vad jag beställt och sen åka till tullen för att få de nödvändiga pappren för vårt köp. På utsatt tid kommer jag infräsandes med gästhamnens cykel/vagn för att hämta mina saker. Möttes då av en snopen säljare som talade om att jag inte fick köpa pga sprillans nya regler från tullen. Alla EU-seglare måste ha en speciell bok för att kunna handla taxfree, tidigare har det bara gällt tyskar. Då det var fredag em. skulle jag inte hinna få fram en sådan bok av tullen så vi la ner det hela och jag cyklade slokörad hem. Vet inte om detta även gäller Helgoland men är man intresserad av att handla på detta vis bör man nog kolla upp lite bättre än vad vi gjorde 🙂
Nu ger vi oss in på holländska kanaler en stund för att stilla Helénes nyfikenhet och få i oss lite kultur.
Bosse & Heléne @ seaQwest
PS: Sen Heléne lärt sig “fimpa” med Nikotintabletterna går det mycket bättre med både humör & mage så för tillfället är hjälmen nerpackad. (Tackar för alla rökslutartips som kommer in…)
Halloj,
Vår första semester tillsammans (93) gick till Holland. Om det enbart var Hollands förtjänst att den blev så lyckad är väl inte helt säkert, men lycka.. det var den.
Hsh, så vill vi komma med ett litet resetips, tror att ni kan ta er dit vattenvägen; kan man inte det överallt..och det är Geithoon. Mycket charmig liten by med ENBART vattenvägar, Hollands Venedig.
//Mikael&Ulrika