Hängslen & livrem…
(skrivet 21 septemer, i Porto Santo, nu liggervi i Quinta Do Lorde pa Madeira)
Vår devis när vi planerar en översegling eller seglar i största allmänhet.
Innebärandes att vi i möjligaste mån har koll på väderutsikter så långt fram tekniken låter oss prognosticera från olika källor samt bereder båten på det sätt vi fått lära oss, mat, vatten, rigg, maskin, säkerhetsutrustning, navigering mm. Allt för att reducera risken för överraskningar under seglingen så mycket som möjligt.
Här i Porto Santo har vi upplevt flera saker som gör oss lite fundersamma till hur andra bereder sina överfarter…
Hit kommer av naturliga skäl bara långseglare (minst 2 dygns segling) och man upplever en härlig samvaro tillsammans med likasinnade. POntonbryggan är full av båter från, faktiskt, hela världen!
Ändå händer saker som gör en lite fundersam.
Sista veckan har varit full av lågtryck in vårt område och överseglingar har inte varit den bästa idén. Vi hann in dygnet innan vinden slog om mot syd och gick upp mot kuling…
1. När vi skulle angöra Porto Santo efter 2 dygns kanonsegling och motrat sista dygnet(för att hinna fram innan mörkret och slippa invänta gryningen nästa dag) så hör vi ett nödanrop strax efter solnedgången från en tysk båt. 4 distans kvar till hamn och mörkret är på G. Vi hör på radion att de fått kontakt med marinan och de skall försöka ordna med bogsering då tysken fått motorhaveri, driver mot klipporna och vill komma i hamn. Till saken hör att det är en segelbåt och det blåser 4-5 m/s från syd, dyningen är på ett par meter men lång. Alltså går det utmärkt att segla in mot hamnen…
Vi kommer mellen tysken och Porto Santo, på mycket säkert avstånd från land, när de blinkar SOS med en ficklampa (ca 2nm utanför öns norra udde). Vän av ordning kan ju inte strunta i dylika signaler så vi stävar mot nämnda båt, i sällskap av Tekla, våra Norska vänner. På radion försöker vi kommunicera med desperat tysk och de vill väldigt gärna bli bogserade in i hamn. Tekla säger att det är omöjligt pga dyningen men undertecknad vill försöka i alla fall. Efter någon timma med ivrigt instruerande, kämpande med bogsertamp, försök till samarbete med rädda, dåliga på engelska människor gav vi till slut upp och meddelade hamnen att vi inte klarade av bogseringen, Tekla fick rätt. Polibåten kom strax efter och följde dem tills en fiskebåt kom ut ocjh drog in dem i hamnen. Troligen blev detta en mycket dyr historia då de uppenbarligen inte befann sig i sjönöd. Det hade varit mycket enkelt att segla de få distans som var kvar fram till hamnen och där ankra eller bli bogserad i då skyddat vatten…
2. Ett och ett halvt dygn efter att vi lagt till kommer en tysk Hanse40 (Modern snabbseglare) in efter en jobbig resa. De startade 4 timmar före oss från Cascais och borde varit framme många timmar före oss ????? Vad gör folk?
3. Två dygn efter vår ankomst kommer en Norsk båt in, loggat 600nm från Lissabon trakten! Det är normalt 470nm men de hade kryssat i hård vind och sa att de aldrig skall gå mot vinden igen… Varför lämnade de hamn? Prognoserna hade i flera dagar sagt SV vind ofta upp mot kuling…
4. I går kväll ytterligqare en tysk Bavaria som var trötta och lyckliga att komma ihamn efter en mycket tuff segling i några dygn…
5. I kväll firade vi Anna-Karin på Unicorn som fyllde år, en härlig gäng med Norsk, Österrikisk, Nya Zeeländsk och Svensk blandning. När festen började gå mot sitt slut kom det in en båt som ville lägga sig intill Unicorn. Alla hoppade på bryggan och hjälpte till då det blåste ganska mycket. Visade sig vara en ny tysk på äventyr. Detta par hade tillbringat 10 (!) dygn från Porto och hit till Porto Santo. Enda möjligheten att ta så lång tid på sig torde vara att man släpat med sig alla Portugals fiskenät eller att man under hela resan haft helt fel vindar mot sig. Första dygnaen var vi själva ute på samma hav och vinden var perfekt, N, NV. Då det var mycket trötta kollade vi inte vilket men troligen hade de inte haft koll på väderutsikterna då de krigat mot vinden så länge i stället för att avvakta eller gå tillbaks mot Portugisiska kusten.
Klart är att mycket äventyr skapas av oss människor själva utan att naturens nycker behöver hjälpa till.
Peppar, peppar, vi tror att vi har koll men man vet aldrig. Vad man dock vet är att många chansar eller sticker ut aningslöst på öppet vatten.
Vi kör vidare med både hängslen och livrem! 🙂
Heléne & Bosse @ seaQwest
�
Spännande läsning – måste ändå kännas bra att ni gjorde ett försök med dom “nödställda”! Övertygad att ni har koll – fortsätt med hängslen & livrem 🙂
Hasta la vista! / Håkan S