Policia Federal…
…, en av de myndigheter man behöver besöka för att ta sig ur detta land. Och in i för den delen. Vårt Brasilienäventyr går mot sitt slut och därmed skall våra kontakter med de brasilianska myndigheterna avslutas. Vad vi fått höra/läsa från så gott som samtliga långseglare vi varit i kontakt med är detta en “jättejobbig” procedur, inte bara i Brasilien, och de är “så besvärliga så”….
Hittills har vi kanske haft tur för alla (nästan) har varit trevliga och tillmötesgående. Att deras kontor inte är placerade för att passa en turistande liten segelbåt är kanske smällar man får ta? För visst blir det en massa åkande hit och dit och lite klädbyten med för den delen… :-).
Från shorts och linne till mer presentalbel klädsel.
Kan någon blogläsare tala om för oss hur det går till för en “Bluewatercruiser” från ett ickeeuropeiskt land, gärna med visumtvång, när de angör Göteborg? Vilka myndigheter behöver de då besöka? Var ligger de? Öppettider? Vad händer när de seglar vidare till Uddevalla? Eller är det som vanligt i vårt förträffliga Svedala, det går som en dans på några minuter???
Nyfikna är vi, och helt aningslösa om detta…
Capitania dos Portos, i delstaten Piaui.
Kulturministerns privatchaufför när vi fick svinbråttom att hinna innan 17.00 då Policia Federal stängde. Mototaxi är mycket vanligt i Brasilien. Heléne på MC är dock mindre vanligt.
Vi har bestämt oss för att gilla läget och vara glada, uppskattande och så tillmötesgående som vårt tålamod och språkkunskaper klarar. Idag fick vi kaffe hos Capitania dos Portos och hjälp med taxi-bokning hos Policia Federal.
Bosse @ hority fan!
Litet Brasilianskt myndighetslexikon
1. Declacao de Entrada/Saida de Embarcacao Estrangeira de Esporte e/ou Recreio. (Declaration of entry/exit) Denna blankett fylldes på i varje hamn och i sista hamnen tog de den och vi fick en kopia…
2. Policia Federal, federala polisen, immigrationsmyndigheten. Här stämplas passen och man får sin tremånaders limit. Behöver bara besökas vid in och utträde ur landet eller vid förlängning med ytterligare 3 månader (vilket kostar 67 R$/person).
3. Agencia Nacional de Vigilancia Sanitária, hälsomyndigheten. Dessa träffade vi bara i Natal. Och de tyckte att vi verkade friska och krya.
4. Secretaria da Receita Federal, tullen. Vill nog ha ett besök vid in- och utklarering från varje hamn. Där har vi nog missat några tillfällen…
5. Capitania dos Portos, kustbevakningen (tror vi). Viktig och gäller båtens in- och utklarering. Denna har vi nog inte missat.
Sen kan varje delstat ha sitt eget lilla myndighetskrav t ex Comando da Policia Maritima på Fernando de Noronha.
Lätt som en plätt!!! 🙂
Nu har jag läst och sökt efter allt om fritidsbåtar på Tullverkets hemsida, på Polisens hemsida och på Kustbevakningens hemsida.
Det är inte direkt så att det är klart hur man skall göra. Tullen vill att man skall förtulla saker man har med sig men det var kanske inte så förvånande… I övrigt så hittar jag ingen information som är något att ha.
Så det är nog rätt oreglerat och om inte annat tämligen okänt hur man skall göra och man kan nog roa sig i flera dagar om man vill när man har kommit hem genom besök hos myndigheter för att förvirra dem lite. 🙂
/ T.