Du-du-dutt-du-du-du!!!
…dagens eko!
Efter en ovanligt spännande angöring (MODS*) på mycket låg nivå (vatten) donar kapten med ankringsattiraljer medan k-ministern suger i sig all info från G-mail, Faceboook, Nyhetssiter, seglarhemsidor mm.
Så kommer då signalen: Du-du-dutt-du-du-du!!! Meaning; kapten sitter fint i sittbrunn och k-ministern har högläsning om vad som hänt de senaste 8 timmarna sen vi lämnade förra angöringen. Mycket lärorikt. 😉
Just det, angöring. Vi hade beslutat att gå till ett litet läckert ställe i Lake St Clairs nordvästra hörn. Det visade sig vara enda ankringen innan vi kom upp till Geogian Bay och North Channel i Kanada. Haken var att det i kortet stod att inseglingen hade flera ställen med bara 1,5 meters djup. Lite uselt för seaQwests 1,8 metersbehov.
Skam den som ger sig, vi kollade med US Armys Corps of Engineers och fick reda på att vattennivån var ca 75 cm högre än normalt, mao helt ok att angöra. (1,5+0,75=2,25-1,8 ger 45cm frigång…)
På vägen ut kollade kapten också med en lokal BoatUS kapten (sjöräddningen typ) som intygade att det borde funka om vi följde hans instruktioner. I vanlig ordning tutar det i mer än utlovat från fel håll vilket innebär att vi skall gå flera distans över MYCKET grunt vatten i nu hyfsad sjögång. Kapten sviktar och k-ministern surar…
Men så får hon plötsligt syn på en AIS-båt som befinner sig just där inseglingsrännan börjar. Ropa upp han, ropa upp han, studsar hon omkring i brunn och uppmanar. Ja, ja… Visade sig vara en trevlig fiskeentusiast som intygade att vattnet inte blåst bort och han hade gott om vatten under kölen. Så, kursomläggning och vi tar sikte på Metro Beach i Black Creek River. Sakta, sakta tog vi oss in. Ekolodet larmade konstant då vi gick genom gräsbevuxen botten så det kändes riktigt skönt när vi till slut trixat oss in till vår lilla akringsdamm.
Vår damm i Metro Beach, här blir det upplevelsebefriat ett par dar.
I övrigt lite Plus/Minus från de senaste dagarna.
Plusposter:
WYC, eller Wyandott Yacht Club. Senaste dagarnas stopp där vänlighetsrekord slagits i omgångar. Det visade sig att enda marinan i Detroit River som hade tillräckligt djupt vatten var WYC, en privat klubb som normalt inte tog emot transient boaters men kapten fjäskade in oss. Väl där blev det rena anstormingen av hjälpsamhet, tips och råd. Vi blev givetvis överbjudna på pizza i en grannbåt och på BBQ-kvällen två dar senare fick vi varken betala hamburgare eller öl.
The Henry Ford, ett helt makalöst muséum med tillhörande village. Muséet visar inte bara bilar utan hela industrihistorien på ett fantastiskt fint sätt. Greenfield Village som vi besökte dagen efter var t om ännu bättre.
Henrys första bil, i verkstaden där den byggdes, man var tvungen att hacka hål i väggen för att få ut den. Du är inte ensam, Sven Yrvind!
Henry Ford såg till att samla historiska byggnader och bygga upp dem i denna “village”, för över 80 år sedan! Sen var den full med T-fordar, häst å vagn, utklädda människor och i alla husen var det skådepelare som agerade och informerade.
Häftigast var att gå omkring i Edisons experimentverkstad.
Fick bl a en demonstration av fonografen och en nyinspelning av: “Mary had a little lamb”.
Den första glödlampan, dagens replikor kostar 600$ styck!
Minusposter:
Taxi, vi var beroende av Taxi för att komma till The Henry Ford och Detroits taxisystem var inte mycket att skryta med. Sista resan fick vi vänta i en och en halv timme utanför en mataffär!
Spindlar! Till K-ministerns fasa kryllar det av dem här. Varje morgon får kapten ta flugsmällan och slå sig fram genom alla nät på däck för att sen identifiera och eliminera stora, svarta, otäcka spindlar.
Detroit. Vi var aldrig inne i Detriot. Locals sa att promenera gärna söderut till Wyandottes centrum men inte norrut mot Detroit, det är farligt. Även pilotboken varnade för att vistas utanför marinorna i stan. Ta en taxi om du skall någonstans. Efter GMs konkurs har det varit väldigt tufft i Detroit. Flest mord i USA, borgmästarn i fängelse och mängder med nedlagda fabriker/kontor. Nä, vi motrar förbi den stan i motströmmen.
Downtown Detroit till vänster, GMs huvudkontor till höger! Snacka om skrytbygge!!!
Faktum är att vi skall ta oss 8 fot upp (Vi befinner oss ju nu 574 fot, eller mer än 190 meter över havet! Så högt har inte många svenskar seglat. 🙂 ) via detroit River och St Clair River så inte undra på att motströmmen är över 2 knop…
Nu tar vi det lugnt ett par dar!
Bosse @ seaQwest
* MODS = Mer Om Detta Senare
Diskutera - Lämna en kommentar!